2023 است 12 ماه شعر

در این تقسیمبندی که ادبیات نمایشی و ادبیات هنری است، به عقیده من جذابیت به بخش هنری برمیگردد. بهیاد صدیقپور: به نام خداوند جان و خرد. کتاب رمان خاطرات یک خون آشام – جلد سوم (غضب) به قلم ال جی اسمیت روایتگر زندگی دختر جوان دبیرستانی به نام النا گیلبرت است که قلبش میان دو برادر خون آشام، استفن سالواتوره و دیمن سالواتوره گیر میکند. دوره اول که بهمن سال 61 برگزار شد، شاهد حضور دو فیلم اقتباسی بود هردو فیلم، اقتباسی از آثار بهرام بیضایی بود که یکی را خود او از نمایشنامه ای نوشته خودش به نام «مرگ یزدگرد» ساخت و دومی را مسعود کیمیایی براساس «شب سمور» ساخت. نشستی به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صبح امروز با حضور محمدرضا شرفی خبوشان مدیرکل مرکز آفرینشهای ادبی، تیمور آقامحمدی دستیار ویژ مرکز و مسئول امور استانهای آفرینشهای ادبی و محمود حبیبیکسبی مدیر دفتر شعر آیینی برگزار شد. مجله نقد زبان و ادبیات خارجی با رویکردی تطبیقی در حوزههای ادبیات، آموزش و یادگیری زبانهای خارجی، نظریه و نقدادبی، آزمون و ارزشیابی زبانهای خارجی، تحلیل گفتمان و مطالعات ترجمه، زبانشناسی کاربردی و کاربرد فناوری های نوین در زبانآموزی به انتشار مقالات اقدام می نماید. ما باید با ادیبان و شاعران و نویسندگانی سروکار داشته باشیم که دائم ما را به یاد خدا بیندازند و اهل مقاومت باشند؛ یعنی باید ادبیات مقاومت را به آنها آموزش دهیم. Po st has ᠎be​en g᠎enerated wi​th the he​lp of G​SA Con᠎tent Gener​ator D᠎emoversi᠎on !

طوری که به ادبیات مقاومت مقیّد، به انتقام گرفتن از ظالمان معتقد و به سرنگونی آنها امیدوار باشند(فوّاره چون بلند شود سرنگون شود) و بدانند که زمین از آنِ صالحان خواهد بود. خندهاش، مثل طعم آب نبات در دهان بود! مانند شاعرانی که وقتی آثارشان را میخوانیم دائم به یاد خدا میافتیم؛ مثل حافظ که اشعارش یادآور خداست. داستان این کتاب هم دربارهی ۱۰ جوان شامل ۷ زن و ۳ مرد است که برای فرار از طاعون فلورانس را ترک میکنند و به حومهی شهر پناه میبرند. بعدها، بین قرنهای ۹ و ۱۱ میلادی، سنت حماسههای شفاهی، مانند کتاب دده قوردقود ترکهای اوغوز – اجداد زبانی و فرهنگی قومهای ترک، ترکمن و آذربایجان امروزی – و حماسه مناس قوم قرقیزستان در میان مردمان ترک کوچ نشین آسیای مرکزی به وجود آمد. منتقد اثر ادبی را به لحاظ صمیمیت و خلوص و اصالت آن در بیان تخیلات و دید فردی هنرمند و وضع ذهنی او بررسی میکند.غالباً در این نوع نقد، بهدنبال مدارک و شواهدی در اثر ادبی هستند که دال بر حالت و طبیعت مخصوص نویسنده باشد.

ما باید با این مجموعه تفکر، کتاب درسی را در اختیار دانشآموزان بگذاریم که الحمدلله از بعد انقلاب سعی شده است متونی آورده شود که زیر این چهار مجموعه بماند؛ یعنی از شاعران، آنهایی که ایمان آوردهاند و عمل صالح انجام میدهند و دائم به یاد خدا هستند و در برابر ظالمان مقاومت میکنند و به سرنگونی ظالمان امیدوارند. نقد نظری به تدوین نظریات و اصول و مبانی مربوط به ماهیت و ارزش هنر می پردازد و زمینه لازم برای نقد عملی را فراهم می آورد. البته جز مانایی، زایایی هم خواهد داشت و زمینه رویش روحی و روانی را برای مخاطب ما فراهم میکند. بنابراین، معلمی که در نظام جمهوری اسلامی تدریس میکند و به تعبیر و تأکید رهبر انقلاب باید به اسلام ناب برگردد و به فضای قرآنی تکیه کند و به آن معتقد شود، در کلاس وقتی میخواهد برای دانشآموزان ادبیات تدریس کند باید وارد این استثنا شود که خداوند در آیه آخر سوره شعرا فرموده است. شیوههای نقد ادبی گوناگونی وجود دارند که هر کدام میتوانند برای نقد یک اثر به صورت دیگر یا نقد جنبههای متفاوت یک اثر به کار روند. گاهی اینها تلفیقی از هر دو هستند و گاهی اینها را از هم جدا میکنند.

یعنی مثلاً امروز از کسی خوششان میآید و به نفع او شعر میسرایند و فردا از دست آن فرد ناراحت میشوند و هجوش میکنند. خداوند این ویژگیها را برای اینگونه شاعران برمیشمرد و بعد استثنا میگذارد؛ این استثنا که درآیه بعد قائل میشود خیلی مهم است: «اِلَّا الّذینَ آمَنوُا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ ذَکَرُواللهَ کَثیراً وَانتَصَروُا مِن بَعدِ ما ظُلِموا وَ سَیَعلَمُ الَّذینَ ظَلَموُآ اَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبوُنَ» : مگر کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند و خدا را بسیار یاد میکنند و پس از آنکه به آنها ستم میشود، انتقام میگیرند و اهل مقاومت هستند و به سرنگونی ظالمان امیدوارند. شعرای دیگری نیز به زبان فارسی مینوشتند، با این حال چندین شاعر دیگر نیز تحت تأثیر زبانهای پشتو و عربی قرار داشتند. شکل آن نیز از ابداعات سدههای اخیر است. من صحبتهایم را با یک خاطره و آیاتی از قرآن آغاز میکنم. با من همراه باشید تا برای شما از دنیای زیبای کتابهای عاشقانه بگویم. من فکر میکنم تدریس جذاب با تدریس موفق تفاوت دارد؛ یعنی عمداً این عنوان انتخابشده است.

دیدگاهتان را بنویسید