یک صفر یک Ideas برای شعر

نقد بوم گرا که در نیمه دوم قرن بیستم شکل گرفت، به بررسی رابطه ادبیات و محیط فیزیکی می پردازد. نقد اروپایی نیز، همچون ادبیات آن دوره، ملاک های نئوکلاسیک، رمانتیک و مدرن را به کار گرفت. همه ی ملت های متمدن ادبیات دارند . این سوالی است که خیلی از کتابخوانها و کسانی که به دنبال خرید کتاب هستند در ذهن دارند. مارگارت اتوود در کتاب صوتی «سرگذشت ندیمه» فضای رعب آور و ترسناکی خلق کرده است. به نظر رابرتسون به مفاهیم جهانی­شدن بیشتر پس از انتشار کتاب مک­لوهان، اکتشافاتی در ارتباطات، 1960، توجه شده است. سمفونی مردگان یکی از مشهورترین رمانهای ایرانی و برنده جایزه انتشارات ادبی فلسفی سورکامپ در سال ۲۰۰۱ است. این عزیزان از طریق پایگاه نقد شعر ثبت نام کردند، حداقل سه اثر ارسال کردند که آثار آنها بررسی شد و توانستند در این دوره از جشنواره شرکت کنند. این مقاله می تواند راهگشا و زمینه ساز نقد عملی بوم گرا باشد. شاید بتوان او را بزرگترین داستانسرای ایران دانست چه داستان هایی را که سروده همگی جزو شاهکارهای ادبیات فارسی به شمار می آید. Po​st w᠎as g​en erated by G​SA᠎ Conte nt Gener at᠎or  Dem᠎oversi on!

یکی از اهداف اصلی دارالترجمه، ترجمه رمانهای اروپایی به زبان فارسی بود. داستان و بدنه اصلی این قصه بر پایه فلسفه جاری شده و کشمکشهای بین شخصیتها به بهترین شکل ممکن روایت شدهاند. آلبر کامو با صراحت و سادگی مختص به خود، در کتاب صوتی بیگانه به بهترین شکل مفهوم پوچ گرایی (نهیلیسم) یا به تعبیر خود «بیگانه عریانی انسان را در رویارویی با پوچی» را کندوکاو کرده است. در چنین جامعه ای حقیقت تنها آن چیزی است که حکومت اعلام می کند و هر کسی که تصوری برخلاف آن دارد هم ناگزیر به طر دلخراشی از جامعه حذف می شود. جرج اورول در شاهکار خود «۱۹۸۴» که هم اکنون مترادف «رمان های پاد آرمان شهری» شده، وقایع جهانی ترسناک را شرح می دهد که در آن تنها ۳ کشور ابرقدرت به نام های «اوشینیا»، «اوراسیا»، «ایستیشیا» وجود دارد. کل کتاب صوتی عقاید یک دلقک در واقع تک گویی های درونی هانس است که هاینریش بل به شیوه خیره کننده ای با کمک تکنیک سیال ذهن روایت کرده است. عقاید یک دلقک روایت زندگی مرد تنهایی به نام هانس شینر است. به هر حال مسلم است که در عرفان از پیروان مجدالدین بغدادی عارف قرن ششم بوده است. در همان حال و هوای سنتی هم دقيقتر خواندن اثر مهم است.

 This a​rt ic​le was w ri tt​en ᠎by GSA C​on tent Generat​or D em over sion .

درون مایه این داستان نفی خرافه پرستی در جامعه امروز بوده که با نمادهای مختلفی به تصویر کشیده شده است. مجموعه چهار جلدی «مشروطیت ایران و رمان خارجی» که به کوشش مسعود کوهستانینژاد، مورخ و پژوهشگر تهیه شده و انتشارات دنیای اقتصاد آن را منتشر کرده است، گزیدهای از مهمترین آثار چاپ شده در اواخر عصر قاجار است. و هیچوقت به طرزی واضح نمیفهمیم که چرا سعدی از خاقانی شاعر برتری است! مشکل زمانی حادتر میشود که وقت ما برای زیر و رو کردن این همه کتاب محدود است و از طرفی عمرمان اجازه نمیدهد تمام کتابهای موجود را مطالعه کنیم. شی چینگ یا کتاب شعر یا کتاب سرودها، از جمله آثار بهجامانده از چین باستان در زمینهٔ شعر است. اما یک منتقد ادبی میداند که توانایی مضمونپردازی باعث میشود تا شاعر کمتر از هر زمانی به دام کلیشه در محتوا یا موضوع خود بیفتد. جهانی­شدن باعث یکسان­سازی فرهنگها میشود و تفاوت­های موجود در این زمینه را از بین میبرد، همان­گونه که بسیاری از مراحل و فرایندهای وفق­دهنده مانند پیوندزنی، کلان­شهرگرایی (سلیقه­ای از فرهنگ «دیگری» و علاقه­ی شرکت و حضور در فرهنگ دیگری که متعلق به خود هم نیست) (Hannerz 1990)، جهان­محلی، زیرقدرت مردم بومی و محلی (یعنی همان انطباق سر و ته کنشهای کلی­شده در بافت محلی) را به وجود آورده است.

البته اسمی نیامده اما برای مهندس موسوی است. آثار زیادی به لطف فرزانگی نویسندگان بزرگ در تاریخ جاودانه شدهاند؛ اما اگر قرار باشد مسیر کتاب خواندن را به صورت حرفهای دنبال کنید هیچ چیز به اندازه خواندن یک کتاب خوب ایرانی که با ادبیات صمیمی و نزدیک به زبان مادری ما نوشته شده باشد دلچسب نیست. این اثر فاخر تا به حال به چندین زبان دنیا ترجمه شده و با الهام از داستان هابیل و قابیل نوشته شده است. این کتاب در مورد سختیهای زندگی دختری به نام محبوبه است که به بامداد خمار تشبیه شده و فتانه حاج سید جوادی با نام هنری پروین، داستانی پرطرفدار را نوشته که تا کنون بیش از پنجاه بار تجدید چاپ شده و به زبانهای ایتالیایی، یونانی و آلمانی بازگردانی شده است. نتیجة ۳۰ سال تلاش علمی گروه زبان و ادبیات فارسی، تربیت بیش از چهارصد دانش آموخته در مقاطع دکتری و ارشد ایرانی و غیرایرانی است. به زبان محاورهای و با بهترین فضاسازی ممکن یکی از کتابهای خوب ایرانی است که ارزش خواندن دارد.  Po᠎st has ​be en c re at ed by G SA Content G᠎ener at​or DEMO!

دیدگاهتان را بنویسید