پنج راه برای رسیدن به شعر شما

از بین نویسندگان مختلف دور از وطن، به جز بزرگ علوی و مدرسی، دیگران تأثیر چندانی در ادبیات ایران نداشتند. فروید از مفاهیمی که خود در روانکاوی نظریهپردازی کرده است برای تحلیل متون ادبی بهره میگیرد، اما متقابلا از ادبیات هم برای تبیین مفاهیم روانکاوانه استفاده می کند. این دو نوع شعر از جهت شکل ظاهر، شباهتهای بسیاری با هم دارند. سنت تفسیری مرسوم در ادیان ابراهیمی در سدههای میانه را میتوان از عناصر شکل دهنده مطالعات نقد ادبی دانست. قدیمیترین مثنوی سروده شده – که اکنون به جز چند بیت چیزی از آن در دست نیست – مربوط به رودکی است که متن کلیله و دمنه را در قالب مثنوی به نظم در آورده بود. به گزارش ایسنا، تقریبا بخش زیادی از خانه او تخریب شده است و حتی ثبت این خانه در فهرست میراث ملی در سال ۱۳۸۴ که میتوانست قدم مؤثری برای نجات آن باشد، فایدهای نداشته است.

Th᠎is data has ᠎been c​re at​ed by G SA C​on​tent Gen​er ator Dem᠎oversi᠎on!

داستان فیلم رمانتیک دنیای میانه در مورد یک دختر جوان به نام تسا (با بازی جوئی کینگ) است که از یک تصادف رانندگی غم انگیز جان سالم به در میبرد اما در این حادثه نامزد خود را از دست میدهد. محاکمه روایت محکوم کردن مردی است که خودش هم نمیداند چه جرمی مرتکب شده است. غزلهای اولیه زبان فارسی تا حدود قرن هشتم از لحاظ موضوع هم عاشقانه بود. شعر کلاسیک یا کهن فارسی قدمتی بیش از هزار و صد سال دارد. مستزاد شعری است که در آخر مصراعهای یک رباعی یا غزل یا قطعه، جمله کوتاهی از نثر آهنگین و مسجع اضافه میکنند که از لحاظ معنی به آن مصراع مربوط است ولی با وزن اصلی شعر هماهنگ نیست. کاموس با تأکید بر اینکه نبود یک جریان نقد ادبی قوی باعث شده کمتر جوایز ادبی مورد چالش و نقادی از بیرون قرار گیرند، گفت: زمانی نشریه کتاب ماه کودک و نوجوان فعالیت میکرد و نقدهای منتشر در آن در داوری کتاب سال تاثیر میگذاشت ولی امروز چنین جریانهایی را نداریم و آثار حتی پس از داوری و اعلام نتیجه هم نقد نمیشوند و واکنش چندانی نسبت به خروجیهای جوایز ادبی انجام نمیشود.

مسمط معمولاً ساختمان قصیده را دارد، اول آن تغزل است و بعد تخلص به مدح میپردازد. الیوت همچنین آگاهی خواننده از فنون ادبی را ضرورت تفسیر صحیح شعر می داند که از آن طریق منتقد به تحلیل ساختاری شعر راه می برد. این فیلم از ساختار روایت غیر خطی استفاده کرده، با داستانی تکیه بر شخصیت مرد و حافظهٔ او که به گذشته بازمیگردد و شکستهای خود را بررسی میکند. فیلم داستان دو نوجوان است که در یک شهر بزرگ شدند با این تفاوت که آنها از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیار متفاوت از هم هستند. این فیلم دو نوجوان را به تصویر میکشد که یک روز به طور مکرر برایشان تکرار میشود. نوشتن رمان به زبان ترکی، حتی قبل از زبان فارسی شروع شد؛ چنانکه ستارگان فریبخورده اثر فتحعلی آخوندزاده که به عنوان نخستین رمان ایرانی شناخته میشود، به زبان ترکی نوشته شدهاست. وی با تأکید بر اینکه داوری در جایزه جلال آل احمد سلیقهای نیست و داوران بر اساس حداقلهای مولفههای ضروری و روشهای شناخته شده دست به انتخاب میزنند، افزود: در نقد و بررسی جایزه جلال باید توجه کنیم که آیا نسبتی میان جریان نقد ادبی و داوریها وجود دارد یا خیر.

بعد از انقلاب ۱۳۵۷ و بهخصوص بعد از پایان جنگ، در دهه ۷۰ شمسی، تعداد نویسندگانی که به نگارش رمان روی آوردند افزایش یافت و رمانهایی به زبان ترکی هم نوشته و منتشر شد. داستان این فیلم وسترن و عاشقانه آمریکایی درباره دختر هشت سالهای بنام سارا است که در کودکی و در دهه ۱۸۵۰ بعد از مرگ مادرش توسط فرد ظالمی فروخته میشود. کازرون یه کانون ادبی دیگه هم به نام “دلکده” داره که متاسفانه هنوز نتونستم توی جلساتشون شرکت کنم اما اعضاشون رو دیدم و باهاشون گپ و گفتی داشتم. قافیههای هر دو در مصراع های ۱،۲و ۴ قرار دارد و در مصراع سوم، بسته به اختیار شاعر است. با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است. برای انجام نقد ادبی، اظهار کرد: هر رویکرد، نقاط ضعف و قوت خود را دارد، برای مثال رویکرد سنتی به جنبههای روانشناختی و لایههای زیرین معنایی نمیپردازد، یا نقد روانشناختی برای مخاطب عام قابل درک و دریافت نیست، بنابراین رویکرد تلفیقی بهترین شیوه نقد است که در ایران نیز همین شیوه نقد مرسوم و رایج است.

᠎This data has ᠎be᠎en  done by G᠎SA Content Generat or Demov ersion.

دیدگاهتان را بنویسید