وقتی صحبت از شعر به میان می‌آید چه کاری انجام می‌دهند و چه کاری باید متفاوت انجام دهید

در گلستان سعدی با ترکیب نثر و نظم (شعر) توانسته است جذابیت بالاتری برای مخاطب ایجاد کند تا از این طریق، مفاهیم اخلاقی بهتر منتقل شوند. مولانا در سال 604 هجری قمری در 6 ربیع الاول (برابر با 15 مهرماه) در بلخ به دنیا آمد. او در اواسط قرن هفتم هجری قمری شیراز را به مقصد بغداد ترک کرد. سعدی بین سالهای ۶۰۰ تا ۶۱۵ هجری قمری در شیراز بهدنیا آمد. به دلیل اوضاع و شرایط بد در اواخر حکومت محمد خوارزمشاه، سعدی تصمیم گرفت شهر خود را برای رسیدن به علم و دانش ترک کند. او پس از رسیدن به علم و تجربه کافی و در میانسالی به شیراز برگشت و در خانقاهی (محل گردهمایی درویشان) ساکن شد. او از همان دوران کودکی به دنبال کسب علم و دانش و کمالات اخلاقی بود. سعدی در بوستان به جنبههای مختلف زندگی انسان اشاره کرده و راهکارهایی برای زندگی درست و اخلاقی ارائه میدهد. بوستان سعدی ۱۰ باب (بخش) دارد که هر کدام به یکی از جنبههای اخلاق انسان مربوط میشود.

او در زمینه شعر و نثر از خود آثار ماندگاری به جا گذاشته و شهرتی فراتر از مرزهای ایران دارد. همین هوشمندی سعدی بود که در کنار تواناییهایش در شعر و نثر، او را در تاریخ این سرزمین ماندگار کرد و شهرتش را از مرزهای ایران هم فراتر برد. آثار سعدی از چه کسانی تاثیر پذیرفته اند؟ اگر چه میتوان در اطلاق رمان به این سه کتاب مناقشه کرد، اما آنها را باید گامهایی جدی بهسوی رمان نوین تلقی نمود. پاسخ: در دفاع مقدس، زنان با ایمان و شجاع ایرانی، از ابتدای تهاجم ارتش بعثی عراق به کشورمان، در کنار مردان و در مقابل دشمن ایستادگی و مقاومت کردند و پس از آن نیز در پشت جبهه کارهایی انجام می دادند که اگر ارزش و پاداش آن نزد خداوند از دفاع مستقیم بیشتر نباشد، کمتر نخواهد بود. شعر یک گونهٔ ادبی است که در آن از زیباییهای سطح و فرم زبان، بیان هنری احساسات، و تکنیکهای خاص بهره گرفته میشود. همان ویژگیهایی که با نبودن آنها، یک پادشاه تبدیل به حاکمی ستمگر و منفور میشود.

داییجان ناپلئون نیز اگرچه توجه منتقدان را برنینگیخت، اما در عامهٔ مردم طرفداران زیادی پیدا کرد و با اقتباس از آن، سریالی تلویزیونی با همان نام ساخته شد که بینندگان زیادی داشت. این کتاب نیز دارای گفتگوهای جذاب و خندهداری میباشد که برای مخاطب، جذاب است. سعدی هم مثل تمام شاعران الگوهایی داشته است. مشرف الدین مصلح بن عبدالله شیرازی یا سعدی یکی از بزرگترین شاعران و نویسندگان فارسی است. آثاری مثل روی ماه خداوند را ببوس نوشته مصطفی مستور یا قهوه سرد آقای نویسنده اثر روزبه معین از این جملهاند. معرفی کتاب یک عاشقانه آرام: کتاب صوتی یک عاشقانه آرام اثر نادر ابراهیمی روایتی شنیدنی از زندگی زوجی عاشق است که گفتوگوهای جذابی در بین آنها رخ میدهد. کلانتری همچنین یکی از مهمترین و سختترین دروس دانشگاهی را درس انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: درس انقلاب اسلامی، در متن زندگی مردم وجود دارد، چون انقلاب یک چشمه جوشان و همیشه ساری و جاری است. مشهورترین آثار از این دست، در تاریخ تمدن اسلامی شاید قصیده «نظم السلوک» یا «تائیه» ابن فارض و «منظومه» و «شرح منظومه» ملا هادی سبزواری باشد. نگاه منتقد زمانی می تواند موثر و مفید باشد که دور از شائبه ی اغراض باشد و قضاوت راستین و بینش و آگاهی مایه های اصلی آن را تشکیل دهد که در غیر این صورت نقد ادبی یا هر نوع نقد دیگر نه تنها بی ارزش است بلکه مضر و گمراه کننده نیز می باشد.

هدف نوشتههای او جدا از زنده نگهداشتن زبان پارسی (در حالی که مغول در حال سوزاندن کتابها و مبارزه با آن بود)، بیان درد هموطنانش هم بود. افکار و ادبیات صوفیانه در غرب به ویژه پس از جنگ جهانی اول مورد توجه قرار گرفت، که با صوفیان غیرمذهبی مانند هنری ویلبرفورس-کلارک و سر ریچارد برتون، و همچنین دانشمندانی مانند موریس نیکول، کنت واکر و فیلسوفانی همچون گورجیف و اوسپنسکی آغاز به کار کرد. سعدی در خانقاهی که در گذشته محل زندگی او بود، به خاک سپرده شده که در ۴ کیلومتری شمال شرقی شیراز، در دامنه کوه فهندژ، در انتهای خیابان بوستان و در کنار باغ دلگشا قرار دارد. در مورد جهانگردی سعدی اختلافنظر جدی بین مورخان و ادیبان وجود دارد. اگر به دنبال تحقیق در مورد سعدی برای دبستان هستید، در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم بخشهای مختلف زندگی و عمر هنری او را مورد بررسی قرار دهیم. Post was generated with the  help of G SA  C on᠎tent G᠎en er᠎ator D em​over sion!

دیدگاهتان را بنویسید