همه چیز درباره کتاب های دینی

دین به عنوان یک نیروی یکپارچه کننده و وحدت بخش شخصیت انسان است و بیش از هر عامل دیگری در معنا دادن به شخصیت فرد مؤثر است. اهلرانگر، یونگر، فرانکل، آلپورت و عده زیادی از روان شناسان دیگر به این نتیجه رسیده اند که دین و ارزش های ناشی از آن بیش از هر عامل دیگری در یکپارچگی شخصیت و معنا دادن به شخصیت افراد مؤثرند. هریک از کشورهای پاکستان، هند و عراق هم بیش از ۱۶ میلیون نفر شیعه دارند. فخر الدین رازی نیز از همین فکر پیروی کرده و میگوید: امامیه گروهی از شیعه است که میگویند: امام پس از پیامبر اسلام، علی بن ابی طالب، سپس پسرش حسن، سپس برادرش حسین، سپس فرزند حسین، علی بن الحسین، و سپس فرزند او محمد باقر و سپس فرزند او جعفر صادق، و سپس فرزند او موسی کاظم و سپس فرزند او علی بن موسی الرضا و سپس فرزندش محمد تقی و سپس فرزند او علی نقی و سپس فرزند او حسن زکی، و سپس فرزند او محمد و او همان امام قائم است که جهان در انتظار اوست. برخی این شکلگیری را در زمان حیات پیامبر و عدهای پس از وفات وی در اختلاف بر سر جانشین او میدانند.

کتاب های دینی

حضرت حسين رضي الله عنه در اوج بخشندگي وگذشت از دو صفت ممتاز و شايسته انساني، يعني: وفا و شجاعت كه خاندان او را سزد، بر خوردار بود؛ يكي از موارد وفاي به عهد او آن است كه پس از وفات برادرش حسن عليه معاويه قيام نكرد، زيرا برادر بزرگوارش با او صلح كرده و پيماني برقرار ساخته بود و چون ياران، او را ترغيب كردند با معاويه به مبارزه برخيزد و خلافت را از او باز ستاند، به آنان گوشزد كردكه معاويه با برادرش پيماني دارد كه تا موعدش فرا نرسيده، نقض آن روا نيست. هر كس دوست دارد به مردي از اهل بهشت بنگرد، به حسين بن علي نگاه كند. روز ولادت حسين رضي الله عنه در پنجم شعبان سال چهارم هجري در مدينه منوره به دنيا آمد، رسول اكرم صلي الله عليه وسلم بي نهايت خوشحال گرديد و شادمانه به ديدار فرزند زاده خود شتافت، كام او را با آب دهان خويش متبرك ساخته و در حق وي دعاي خير نمود آنگاه پيامبر صلي الله عليه وسلم فرمود: پسرم را چه نام نهادهايد؟ او معتقد است که انسان به تفرد و رشد درونی خود روی می آورد تا سطح جدیدی از سلامت روانی به دست آورد. در پایان سده نخست هجری تفکر رایجی وجود داشت که معتقد بود اتفاق نظر و موافقت فقیهان مطلوب نیست و مردم را در تنگنا قرار میدهد و از همین رو بر این باور بودند که اختلاف میان فقیهان، منجر به گونهای آزادی برای مکلفان میشود.

 This  post was g᠎en er ated  with GSA Content Generator Dem oversi᠎on᠎!

از جهت قامت واندام بود، و در عين حال از ويژگيها و سجاياي اخلاقي بسيار والايي بر خوردار بود كه او را به جد بزرگوارش از هر حيث مشابه تر ميساخت. مهمترین انتظارات پاسخگویان از کتاب های دینی شامل آشنایی با سرگذشت بزرگان دین، آشنایی با مهمترین موضوعات دین اسلام، مفاهیم ارزشمند نهج البلاغه و نهضت کربلا بود. به طور مثال، بررسی های اسپروسگی و هاگستون (Sparawski & Houghston-1978) و گلین و پوز (Gleen & Poz-1988) نشان دادند افرادی که برای مدت طولانی با هم زندگی می کنند، دین را به عنوان مهم ترین عامل رضایتمندی در ازدواج تلقی می کنند. آنها همچنین زیارت امامزادهها و دیگر بزرگان و عالمان دینی را مهم میشمارند. بررسی پژوهش های انجام شده صحه ای بر این حقیقت است که دین به عنوان مهم ترین رکن زندگی انسان ها، حتی در ظریف ترین روابط بین فردی نقشی از خود بر جای گذاشته و عدم توجه به آن، تأثیرات زیان باری از جمله اضمحلال خانواده ها را در پی خواهد داشت. در روايات متعددي آمده است كه رسول اكرم صلي الله عليه وسلم حسين را بر دوش خود سوار مي كرد و او را به سينه خود مي چسـپاند و دهان وگلوي وي را مي بوسيد كه همه اين روايات، دلالت بر اين فضائل و مناقب والاي ايشان دارد؛ علامه محدث بزرگوار، شـاه عبدالحق دهلوي رحمه الله مي فرمايد: ((به حسب شرف ذات وطهارت طينت وپاكي جوهر ، هيچ كس به فاطمه، حسن وحسين وديگر اهل بيت نرسد)).

کتاب های فلسفه و عرفان

حسين رضي الله عنه افزون بر نمازهاي پنجگانه ، بسيار به نمازهاي سنت و نافله علاقه داشت، روزها را روزه مي گرفت وشبها در نيايش الله سبحانه و تعالي سپري مي ساخت. 11) حضرت باقر رضي الله عنه روايت مي كند: چون دختر يزدگرد را براي عمر آوردند، دوشيزه هاي مدينه به تماشاي او آمدند، او را به مسجد آوردند وعمر رضي الله عنه به توصيه امير المومنين علي او را آزاد گذاشت كه هر كه را مي خواهد انتخاب كند، وحسين بن علي را انتخاب نمود. هر کار زشت، یک دیو خلق میکند که همان دیو در گهینوم او را شکنجه میکند، اما هیچیک از یهودیان بیشتر از ۱۲ ماه در گهینوم نمیماند. از استادان او در دوران تحصیل علوم اسلامی حمادبن ابی سلیمان است. معرفت، محمدهادی، التمهید فی علوم القرآن، قم، مؤسسة النشر الإسلامی، چاپ اول، ۱۴۱۲ق. شیعیان بر مبنای تفسیرِ خاصی از تاریخِ صدرِ اسلام و موضوع جانشینی محمد، الگووارهٔ خویش از «اسلام واقعی» را مبتنی بر برداشتِ متمایز از مرجعیت دینی که به اهلِ بیتِ پیامبر واگذار شده بود، ارائه دادند. طرفداران خلیفهگری که نگاهی کاملاً متفاوت به نقش میرزا غلام احمد داشتند، مدعی شدند که محمد آخرین پیامبر با کتاب خدا و میرزا غلام احمد «مسیح و مهدی موعود» و پیامبر بدون کتاب خدا بودهاست.

اگر دوست دارید این نوشتار را داشته باشید و مایل به دریافت اطلاعات بسیار بیشتر در مورد بیشتر لطفا به بازدید از وب سایت ما.

دیدگاهتان را بنویسید