نحوه از دست دادن پول با شعر

ادبیات شروع هر غزل قابل تأمل و درنگ است. انگار جشنواره شعر فجر طفل سرراهی است! علی رمضانی در این نشست که امروز (نهم بهمنماه) با حضور رضا اسماعیلی، دبیرعلمی هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر و اصحاب رسانه به میزبانی خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، در سخنانی ضمن تبریک فرارسیدن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از شعر به عنوان ثروت ملی ایرانیان که خلق تام و تمام و نیز خلق کننده است یاد کرد و گفت: در سایر گونههای ادبی به اندازه شعر الهامبخشی و روان شدن بر زبان اقشار مختلف را شاهد نیستیم. حداقل باید یک محفل شعر اعتراض برگزار میشد تا عدهای بیایند زیر چتر فجر اشعار اعتراضی خود را بخوانند، اما این کار را هم انجام ندادند چرا که قرار نیست شعر و جشنواره شعر زنده و پویا باشد. شرفی خبوشان همچنین به نمایشگاه سیار به عنوان یکی از دستاوردهای حوزه هنری و مرکز آفرینشهاي ادبی در زمینه ترجمه آثار ادبی به زبانهای مختلف، اشاره کرد و گفت: آنچه از ادبیات انقلاب اسلامی ترجمه شده و در کشورهای دیگر منتشر شده در حاشیه برنامههایی که در سالنهای مختلف حوزه هنری برگزار میشود، به مخاطبان معرفی خواهد شد. به موازات، گسترش صنعت چاپ و شروع انتشار مطبوعات در ایران نیز در دگرگونی نظام ادبی تأثیرگذار بودهاست؛ چنانکه خاستگاه بسیاری از رماننویسان برجستهٔ ایران، ترکیه و کشورهای عربی، مطبوعات بودهاست.

بسیاری از آثار او ممنوعالانتشار بوده و در سال ۱۳۸۴ انتشار دو کتاب بوف کور و حاجی آقا هم ممنوع شد. او در نامههایی به حسن شهید نورایی و محمدعلی جمالزاده نوشته بود و میگوید زیاد خسته و به همه چیز بیعلاقه بوده و فقط روزها را میگذراند. در سال ۱۳۴۲ به تصمیم خانواده صادق هدایت سنگ مزار او تغییر کرد و علی سردار افخمی معمار مشهور ایرانی طراح مقبره او است. یکی از تاثیرگذارترین افراد تاریخ و جهان نوگرایی، صادق هدایت بوده که علاوه بر انقلابی که در داستان نویسی فارسی پدید آورد سبک و سیاق خود را در آثار نویسندههای نسل بعد خود به یادگار گذاشت. تحقیقاتی که بر شیوه مرگ صورت او گرفته ابهامات بسیار زیادی دارد. نام گروهی از نویسندگان نوگرا و روشنفکر که در تقابل با گروه ادبای سبعه پدید آمد، ربعه نام دارد. وی با بیان اینکه حضور جدی شاعران و نویسندگان را در قیام انقلاب از سال 1342 شاهد بودیم، افزود: قطعا شاعران و نویسندگان در خط اصلی پیروزی انقلاب اسلامی و مناسبت ها هستند. عباسلو در پاسخ به این سوال که کتابهای خاصی در این نشست ها معرفی می شود ، عنوان کرد: در درس گفتارها، پیرامون مبحث مورد نظر صحبت خواهد شد و موارد لازم ثبت و ضبط می شود.

در دهه ۱۳۶۰ با گران شدن کاغذ، رکود دوباره بازار کتاب را فراگرفت و دامنگیر این ادبیات داستانی نیز شد. او داستانهای ناتمام و چاپ نشده خود را سوزاند و در ۱۹ فروردین ۱۳۳۰ با باز گذاشتن شیر گاز و بستن تمامی منافذ منزل خود، زندگی خود را پایان داد. او در نگارش داستانهای خود معجزهگری است که از فرهنگ مردم بهره گرفته و نثر ساده و عاری از پیچیدگیهای ادبی را تولید میکند. منتقدان ادبی میگویند که جهان صادق هدایت و توصیف و شخصیتهای حاضر در آن رنگمایه ملی دارند. گاهی مرگ را راه نجات معرفی میکند و گاهی از آن گریزان است مفاهیمی چون مرگ و خودکشی بخشی از مشغولیت ذهنی صادق هدایت بوده که باعث میشود به این موضوع توجه زیادی داشته باشد. درونمایههای اغلب آثار او انتقادی بوده و به زبان ساده، تلخ، زهرآگین و گاهی طنزآلود نوشته شدهاند. این اثر در ۷۰ کشور منتشر شده و ترجمه آن به ۲۲ زبان زنده دنیا گواه از شهرت آن است.

در آنجا با فراگیری زبان پهلوی نزد دانشمندان پارسی موفق شد کارنامه اردشیر بابکان را از زبان پهلوی به فارسی ترجمه کند. اگر به قول اندیشمند بزرگ تاریخ بشریت یعنی مارتین هایدگر ایمان بیاوریم که زبان خانه وجود است و اندیشیدن در زبان اتفاق میافتد، میتوان با کمی اغماض به این نکته هم برسیم که اصولا اندیشیدن ایرانیان نیز شاعرانه است. مادر آن حضرت بانوی پاکدامن و بافضیلتی است که به جمیع کمالات معنوی و اخلاقی دست یافته بود و شایستگی آن را داشت که صدف گوهر و وجود امام جواد (ع) گردد و آن بزرگوار را در دامان پاک خود پرورش دهد. قدیمترین شعر ایران که به دست است گاتاهای زرتشت میباشد که نوعی شعر هجایی محسوب میشود». این بنا یکی از خانههای تاریخی پایتخت محسوب میشود که با شماره ۲۴۹۱ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. مشهورترین اثر صادق هدایت که در سال ۱۳۰۹ برای اولین بار به رشته تحریر درآمد بوف کور است. هدایت کتاب مشهور سگ ولگرد منتشر کرده و روح انتقادی شدیدی داشت. Th᠎is con te nt has ᠎been c​reated wi th GSA  C᠎ontent G᠎ener ator D em ov er si on !

دیدگاهتان را بنویسید