معرفی ساده راه حل ادبیات

ادبیات متفاوت در واقع زاییده این پیچیدگی است و بناست که به نیازهای انسانی که با این پیچیدگی زندگی می کند، پاسخ دهد.»این شاعر و منتقد با بیان اینکه «بنابراین می توان گفت ادبیات متفاوت در برابر ادبیات سهل انگارانه قرار می گیرد» در بیان ویژگی های ادبیات سهل انگارانه به محافظه کاری این نوع از ادبیات اشاره می کند و می گوید؛ «ادبیات سهل انگارانه تلاش دارد با نشخوار تجربه های گذشته و پیمودن راه های امن پیموده شده، بار خویش را به مقصد برساند.»وی ادبیات متفاوت را وامدار نظریه «دیفرانس» اندیشمند فرانسوی «ژاک دریدا» برمی شمارد و در توضیح آن می گوید؛ «این نظریه به وضعیتی از نوشتار اشاره دارد که در عین ایجاد تفاوت با نوشته های دیگر دریافت سر راست خواننده از متن را به تعویق می اندازد و به این ترتیب باب مکالمه را با خواننده باز می کند.»بهنام در بیان اهمیت نقش و جایگاه خواننده در ادبیاتی که «متفاوت» خوانده می شود، رویکرد ادبی خود – در مقام مولف – را مورد اشاره قرار می دهد؛ «من در رویکردم به ادبیات به همان اندازه که به اجرای دریافت های ذهنی خودم اهمیت می دهم، برای مخاطبم نیز این امکان را به وجود می آورم تا با مشارکت در متن هایی ناتمام یا نیمه تمام، او نیز متن خودش را بیافریند.»وی موفقیت ادبیات موسوم به «متفاوت» را در گرو مشارکت خواننده در متن می داند و می گوید؛ «بدیهی است میزان علاقه مندی خواننده به شرکت در بازی ادبیات متفاوت در موفقیت این نوع ادبیات نقش بسیار مهمی دارد.  This artic le h as be᠎en g ener at ed by G​SA C​onte​nt Generator DE MO᠎.

دهخدا با ابداع سبک جدیدی در نثر، توانست بین نوشتار و گفتار پلی بزند و راه را برای کاربرد زبانِ گویای روزمرهٔ مردم در نوشتار باز کند. متن حکم شیئی را دارد که خواننده برای راه بردن به معنایش باید آنرا تشریح کند. شاید این تفاوت به یک ارزش تبدیل شده باشد؛ ارزشی که گویا به طبقه بندی آثار هنری می پردازد. این آثار معمولاً توسط بزرگسالان تعریف و تبیین، تألیف، تصویر، ترجمه و ویراستاری، چاپ، توزیع، ارزیابی، نقد، انتخاب و حتی گاه برای کودکان خوانده میشود. کتاب بسیار مهم پلوتارک که در سراسر جهان شناخته شده و معروف است همان سرگذشتها است که تحت عنوان زندگی مردان نامدار به فارسی نیز ترجمه شده است. این گروه البته امروز شکلی از ادبیات متفاوت و غیرمتفاوت را نمایندگی نمی کنند و فقط به فراخور شرایط روزگار می خواهند ادبیات را به یک «کالت» تبدیل کنند.وی در پایان اضافه می کند؛ «ادبیات، در ذات خود «متفاوت» و «تعریف ناپذیر» است.

این جریان ادبی اتفاقاً در سال های اخیر با تجاربی که به دست آورده، نوعی از ادبیات را نمایندگی می کند که علاوه بر تعاریف رادیکال از ماهیت ادبیات به شیوه خود به فرآیند اجتماعی- فرهنگی روز جامعه واکنش نشان می دهد. البته این گروه تعاریف مبسوطی از آنچه ادبیات متفاوت می نامند دارند که بخشی از آن ناظر بر این واقعیت است که ادبیات متفاوت، متفاوت تر از آن است که بتوان آن را در بند تعاریف اسیر کرد. بخش دوم میراث او هم مربوط به حکمت و دانشی است که در آثار خود ارائه میکند. دنیایی که بشر پس از قرن­ها فلسفه­ورزی، تفکر و کنش آفریده است به­سان غولی است که از شیشه بیرون جهیده و قصد بازگشت هم ندارد و همچون داستانی است که در برابر آفریننده و نویسنده­ی خود ایستادگی می­کند و سرِ آن ندارد که از طرح قصه­نویس پی­روی کند. دروازه کتاب شامل اولین آثاری است که با استفاده از آنها از وارد دنیای کتابخوانی میشوید! بنابراین ادبیات خود به معنای «نوشتار متفاوت» است.»مترجم رمان در دست انتشار «مرد بدون کشور» نوشته کورت ونه گات عبارت «ادبیات متفاوت» را برخوردار از دربرگیری معنایی وسیعی در سراسر دنیا می داند و متذکر می شود که این عبارت «در زمان های مختلف و در چهارگوشه جهان، ناظر بر تعاریفی منحصر به فرد از شیوه نوشتار ادبی بوده است.» مجتبا می افزاید؛ «مثلاً در اروپا معمولاً ادبیات متفاوت یا مستقل به آن دسته از آثاری گفته می شود که به دلیل ساختار نامتعارف شان راهی به چرخه اقتصادی صنعت نشر نمی یابند و به اصطلاح پرفروش نیستند.

به همین دلیل آثاری که در این زمینهها نوشته میشوند غالباً فاقد خصوصیت ادبی هستند اما برخی از آنها هنوز هم این قابلیت را دارند. فرنگيان به نثر نقد ادبی، Expository prose می گويند يعنی نثری كه توصيفی و ارتباطی است و جنبه استدلالی دارد يعنی با ذكر جزئيات مطلب را قدم به قدم جلو می برد. کتابراه مرجع قانونی دانلود کتاب الکترونیکی و دانلود کتاب صوتی است که امکان دسترسی به هزاران کتاب، رمان، مجله و کتاب صوتی و همچنین خرید کتاب الکترونیک از طریق موبایل تبلت و رایانه برای شما فراهم میکند. هوشنگ ایرانی و یدالله رویایی نمونه یی از این شاعران بودند.»پورمحسن ادبیات امروز ایران را دارای دو دیدگاه نسبت به «ادبیات متفاوت» می داند و در این باره می گوید؛ «عده یی معتقدند ادبیات متفاوت عبارتی توصیفی برای ادبیات ناب است که جز به خود آن اثر ادبی نباید ارجاعی به واقعیتی غیرادبی داشته باشد. نویسندگان با نوشتن از شکوه گذشتهٔ ایران و قهرمانان مردمی دوران قدیم، به دنبال تحقق رویاهای خود در گذشته بودند. گروه دیگری از قائلان به ادبیات متفاوت نویسندگان و شاعران محافظه کارانی هستند که می کوشند تعریف ادبیات متفاوت را به معیارهای آثار خود تقلیل دهند. به خاطر داشته باشید که هر کسی سبک نوشتاری خود را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید