شعر بد است. اما بهتر است احتمالا درباره آن اضافی بدانید.

به عنوان نمونه، بخشی از ادبیات که به عنوان نظریه ادبی مطرح میشود، اغلب ناشی از تعریفی است که از ارتباط ادبیات و علم، حکایت میکند. نقد ادبی به دو صورت نظری و عملی باید به نویسنده کمک کند. داستان دو نوجوان ۱۷ و ۱۸ ساله به نام استلا و ویل را روایت میکند که آنها به بیماری نادر فیبروز سیستیک مبتلا هستند. چنین است که هیچ یک از این مصراعها استقلال زبانی ندارد و اگر آنها را بدون توقف نخوانیم، معنی شعر دریافت نمی شود. اگر در این ۳۶۵ روز دختر به او دل نبست، آزاد است و میتواند برود. داستان فیلم که در قرن هجدهم میلادی میگذرد، روایتگر رابطهٔ ممنوعهای میان دختری اشرافزاده و زنی نقاش است که به تهیهٔ پرترهای از چهرهٔ وی گماشته شدهاست. هر سال کتابهای زیادی در حوزه داستان و رمان منتشر میشود؛ اما مورد نقد علمی قرار نمیگیرند. این فیلم بر اساس رمان تقدیم به همه پسرانی که عاشقشان بودم ساخته شدهاست. غمخوار من به خانه غمها خوش آمدی/ با من به جمع مردم تنها خوش آمدی/ بین جماعتی که مرا سنگ میزنند/ میبینمت برای تماشا خوش آمدی/ راه نجاتم از شب گیسوی دوست نیست/ ای دل به آخرین شب دنیا خوش آمدی/ پایان ماجرای دل و عشق روشن است/ ای قایق شکسته به دریا خوش آمدی/ با برف پیریام سخنی غیر از این نبود/ منّت گذاشتی به سر ما خوش آمدی/ ای عشق!

این تهدیدها میتواند پایان شادی آنها قبل از آنکه مدتی بگذرد باشد. آنها متوجه میشوند که جزئیترین لحظه هم میتواند معنادار باشد. ایده شاملو برای چنین شعری این بود که وزن و عروض و قافیه دست شاعر را برای سرایندگی تنگتر کرده و باعث کاهش درخشندگی و اعتلای اثر میشوند. هر چند «رمان تاریخی» یکی از انواع حکایتها است؛ اما به اعتبار اینکه رمانها روایتی در گذشتهاند، همگی تاریخی محسوب میشوند. فیلم زنان کوچک، داستان چهار خواهر را به تصویر میکشد که با گذشت مدتی از جنگ داخلی آمریکا اکنون بزرگ شدهاند و باید به فکر زندگی جدیدی برای خودشان باشند. استان فیلم، در مورد زنی آفریقایی-آمریکایی است که میخواهد پیش از تولد فرزندش، بیگناهی شوهرش را ثابت کند. ماسیمو پس از مرگ پدرش در راس خاندان مافیای خود قرار میگیرد و دلدادهٔ لورا میشود. فیلم پس از سقوط ما ، دنبالهای بر فیلم بعد از برخورد ما به شمار میرود. داستان فیلم ربکا در مورد زن جوانی است که پس از ازدواج با مردی که در گذشته همسر خود را از دست داده است، با او به عمارت اسرارآمیزش نقل مکان میکند تا زندگی عاشقانهاش را آغاز کند. اما برخی ادیب را کسی میدانستند که عالم بر علوم نحو، لغت، صرف، معنا، علم بیان، عروض، قافیه و فروع باشد و برخی خط، قرضالشعر، انشا، محاضره و تاریخ را هم جزو آنها دانستهاند. This c on​te᠎nt h᠎as been created by G​SA C᠎ontent  Gen erator​ Demoversion.

در این سفر رابطهای عمیق بین آنها شکل میگیرد. علاوهبر این سه تعریف که در بسیاری از کتابها نقل شده، تعاریف و توصیفات بسیاری در نوشتههای شاعران و منتقدان مییابیم که بسیار زیبا و دقیقاند از جمله «محمدرضا شفیعی کدکنی» میگوید: «شعر گرهخوردگی عاطفه و تخیل است که در زبانی آهنگین شکل گرفته است.» و یا «مهدی اخوان ثالث» میگوید: «شعر محصول بیتابی آدم است در لحظاتی که شعور نبوت بر او پرتو انداخته است». در دورهٔ معاصر ادبیات جنگی به نوشتهها و آثاری اطلاق میگردد که محول اصلی مضامین آنها جنگ ایران و عراق است و در این معنی با عناوین دیگری چون ادبیات مقاومت یا ادب مقاومت نیز مورد اشاره قرار میگیرد. البته همه اقرار دارند که پیش از نیما یوشیج نیز اندک نمونه هایی از این گونه شعر در دور و کنار دیده شده است، ولی نه قوّت آن شعرها در حدّی بوده که چندان قابل اعتنا باشد و نه شاعران آنها با جدّیت این شیوه را ادامه داده اند. ​A​rticle w᠎as c᠎reat ed  by G SA Conte᠎nt​ Generat​or Dem ov​ersi᠎on.

در زمستان سال ۱۳۹۸ نیز این رمان خواندنی تقریظی از رهبر انقلاب دریافت کرد با عبارات زیر: بسیار خوب و هنرمندانه و پرجاذبه نوشته شده است. وی تاکید کرد: «رویش ۴۴ رمان در باغ رمان ایرانی» برای نوشته شدن ۴۴ رمان توسط رمان اولیها، برنامهریزی شده است؛ بر این اساس رماننویسانی که آماده نوشتن اولین رمان خود هستند شناسایی شدهاند تا در دوره هفت ماهه زیر نظر اساتید شرکت کنند و با انتخاب مضامین پیشنهاد شده و مرتبط با انقلاب اسلامی ۴۴ رمان به نگارش در آورند و آثار توسط انتشارات سوره مهر منتشر شود. آسیاییهای خرپول در مورد آسیاییهای خیلی پولدار است که داستان یک زن جوان آمریکایی آسیاییتبار را به تصویر میکشد که برای دیدار با خانوادهٔ دوست پسر خود سفر میکند و درمییابد آنها از ثروتمندترین افراد در سنگاپور هستند. قدرت شاعر در این است که اتفاقات روزمرهای که مردم عادی بهراحتی از کنار آن میگذرند را با نگاه تازهای ببیند. پرترهٔ بانویی در آتش، فیلمی در ژانر درام تاریخی به کارگردانی و نویسندگی سلین سیاما، و با بازی نوئمی مرلان و آدل انل است که در تاریخ ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۹ در سینماهای فرانسه اکران شد. Th is w᠎as gen er ated by G SA Con​tent Generator Demoversion᠎.

دیدگاهتان را بنویسید