شایعه، دروغ و ادبیات

در این دوره، نثر خشن و پرتحرک ادبیات آمریکا جای ادبیات رئالیستی روسیه را گرفت و آثار متعددی از همینگوی، سلینجر، فاکنر و دیگر نویسندگان آمریکایی به فارسی ترجمه شد. اگرچه بسیاری از نویسندگان این دوره، چه آنها که شهرت نویسندگیشان به قبل برمیگشت و چه آنها که در این دوران به شهرت رسیدند، از حامیان انقلاب بودند و کموبیش در آن مشارکت داشتند، اما بهمرور، برخی از آنها از جریان انقلابی فاصله گرفتند یا به مخالفت با آن پرداختند. مدیرکل مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری گفت: در زمینه تحلیل دستاوردهای انقلاب اسلامی با عنوان در کوچههای انقلاب از دیگر برنامههای مرکز آفرینشهای ادبی است. مدیر کل آفرینش های ادبی حوزه هنری اظهار داشت: یکی دیگر از برنامه های پایدار ما برگزاری جشنواره داستان و شعر انقلاب اسلامی است که با عنوان جایزه مرحوم امیرحسین فردی برگزار می شود. شرفی خبوشان با بیان اینکه «باغ رمان ایرانی» نشاندهنده این است که بعد از 44 سال فعالیت به جایی رسیدهایم که میتوانیم شاهد ورود جوانانی باشیم که بتوانند 44 رمان با موضوع انقلاب اسلامی خلق کنند، گفت: باغ رمان ایرانی عامل اتصال پیشکسوتان و جوانان در عرصه رمانهای متعالی با محتوای ارزشمند است که خود میتواند یک دستاورد باشد.  A rticle has ᠎be en gen er ated  by GSA᠎ Con tent G en᠎er ator D᠎emoversi​on !

وی با بیان اینکه اختتامیه جشنواره امسال جمعه ۱۴ بهمنماه همزمان با شب میلاد امیرالمومنین از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در مرکز همایشهای صداوسیما برگزار میشود، گفت: امسال در بخش ویژه جشنواره، از قادر طهماسبی متخلص به فرید تجلیل خواهد شد. در این رمان، بر خلاف رمانهای اجتماعی اولیه، حوادث نه از طریق موعظه و استدلال؛ بلکه با عمل و حرکت داستان بیان میشود و شخصیتهای داستان، مانند انسانهای واقعی، ترکیبی از احساسات متضادند که در اثر بروز رویدادهای داستان، دگرگون میشوند. این رمان، داستان مرارتهای دو دلداده از طبقات مختلف جامعه و نتایج غمانگیزِ ازدواج آنان است. این رمان، تصویری طنز از یک تاجر حریص، فاسد و مرتجع ساخته که اختلاف حلنشدنی بین سنتهای فاسد و مدرنیتهٔ ناپخته، بر زندگی او سایه انداختهاست. از بین آثار موجود در بازار کتاب، 300 کتاب تالیفی و ترجمه تئوری و نظری درباره نقد ادبی را دستهبندی کردهام، البته این آثار جدا از کتابهای نقد موردی رمانهای خاص و پایاننامههایی است که ناشیانه یک رمان یا مجموعه رمانهای یک نویسنده را بررسی کرده و سپس بهعنوان کتاب نقدادبی در شمارگان بسیار کمی چاپ کردهاند. استفاده از مفاهیم روانکاوی نیز در بین نویسندگان رمان پس از انقلاب جایگاه قابل قبولی داشتهاست. وی با اشاره به حضور جدی شاعران و نویسندگان در عرصههای مختلف انقلاب گفت: وقتی صحبت از برگزاری فعالیتهایی برای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی میشود، نویسندگان و شاعران در خط مقدم و اصلی این برنامهها هستند.

اولین آثار این دوران را نویسندگان مشهور قبل از انقلاب نوشتند؛ مانند گلشیری، فصیح و دولتآبادی. در این سال، ناشران به دستور دولت وقت، مکلف شدند که کتابهای چاپی خود را قبل از انتشار به تأیید وزارت فرهنگ و هنر برسانند. از یک نظر، روشهای انتقادی که به «نظریه» مشهور شدند و هر کدام محرکها و ویژگیهای خاص خود را داشت، میتوان نوعی واکنش تلویحی یا حتی مستقیم در برابر ادعای نقد نو مبنی بر خودمختاری، استقلال و عینیت یک متن ادبی دانست. نقد ادبی در دوران مدرن بیشتر به سمت نظریه ادبی به معنای بحث و بررسی فلسفی در مورد ادبیات و موضوعات آن پیش رفتهاست. در این دوران باورهای ادبی و فرهنگی حزب توده از طریق ادبیات شوروی بر نویسندگان ایرانی تأثیر گذاشت و کارگران و دهقانان بهعنوان شخصیتهای داستانی جدید به آثار نویسندگانی مانند بهآذین و آل احمد راه پیدا کردند. جنگ تقریباً همه نویسندگان را تحت تأثیر قرار داد؛ بعضی از نویسندگان در ستایش رشادت و حماسهآفرینی رزمندگان و بعضی در مصائب آن و تاثیرش بر زندگی مردم نوشتند. در قرون وسطی داستان شهسوارانه که مانند داستان های عیاری ایرانی بود، مخاطب بسیاری داشت و میان مردم پذیرفته میشد. داییجان ناپلئون نیز اگرچه توجه منتقدان را برنینگیخت، اما در عامهٔ مردم طرفداران زیادی پیدا کرد و با اقتباس از آن، سریالی تلویزیونی با همان نام ساخته شد که بینندگان زیادی داشت. ᠎Data was creat​ed ᠎with G SA C᠎onte nt Gen erator DEMO.

محمدعلی کاتوزیان، نویسنده و پژوهشگر از این واکنشهای انتقادی که بهخصوص، در فاصلهٔ سالهای ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۰ در نشریات به چاپ رسیدهاست، با عنوان «جمالزادهزدایی» در ادبیات ایران نام میبرد و دلیل آن را عدم وابستگی وی به جریانهای سیاسی غالب آن دوران؛ یعنی ناسیونالیسم و سوسیالیسم میداند. در بستر این گوناگونی، ادبیاتی متنوع شکل گرفت و جریانهای ادبی مختلف در کنار یکدیگر به ظهور رسیدند؛ از یک سو ادبیات عامهپسند سالهای پیشین به حیات خود ادامه داد و از سوی دیگر، نویسندگان جوانی با تأثر از مکتبهای فکری و ادبی نوین ظهور کردند. کتاب همسر دوست داشتنی من از پرفروشترینهای نیویورک تایمز به قلم سامانتا داونینگ ، داستان زوج ثروتمندی را به تصویر میکشد که میخواهند با قتل دیگران به زندگی خود هیجان دهند و رابطهی عاطفیشان را دوباره سامان دهند. نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. صد سال داستاننویسی ایران: در این کتاب، تحولات داستاننویسی ایران از پایان قرن نوزدهم میلادی تا پایان قرن بیستم مورد بررسی قرار گرفتهاست. او سه رمان تخیلی نوشت که در سالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۷ میلادی در نیویورک منتشر شدند. This  po st h᠎as  been gener​at ed ᠎by GSA C on te nt᠎ Gen᠎erat᠎or DE᠎MO!

دیدگاهتان را بنویسید