راهنمای مخفی استالین یوسف برای ادبیات

حال آنکه جریان شعر انقلاب از منظر ما و اکثریت صاحب نظران به هیچ وجه اینگونه نیست، بلکه یک دامنه محتوایی و ساختاری بسیار فراتری را ذیل خودش قرار میدهد. البته اگر جشنواره شعر نیز مانند دیگر جشنوارهها حامیان مالی خوبی داشته باشد، در برگزاری و جوایز قطعاً اتفاقات بهتری رخ میدهد. وی با بیان اینکه حجم آثار رسیده به دبیرخانه نشان دهنده دامنه شاعران است، گفت: میزان آثار نوشاعران امسال بسیار زیاد است که جرأت و جسارت شاعران برای انتشار آثار آنان را نشان میدهد. اسماعیلی با اشاره به اینکه در بخش درباره شعر، ۳۲۷ عنوان کتاب در حوزه نقد و پژوهش ادبی در سال ۱۴۰۰ چاپ و نشر شد که نشان دهنده رشد در این عرصه است، گفت: در حوزه کودک و نوجوان هنوز رشد مطلوبی نداریم که باید توجه بیشتری در حوزه نشر و در حوزه رسانهها صورت گیرد. هیأت داوران این بخش ضمن قدردانی از شاعران و ترانه سرایان، اثری را به عنوان نامزد نهایی اعلام نکردند. مهمترین جزء فرهنگ، مقومهای آن هستند که شعر یکی از مقومهای فرهنگ است که امیدواریم این تلاش مورد پسند شاعران و اهل ادب قرار گیرد. اگر منتقدی برای تحلیل یک اثر ادبی حوادث یا امور مربوط به تاریخ را مورد بررسی قرار دهد، و به بحث در باب حیات شاعر و معاصران او و یا روابط او با هم عصران و یا احیاناً به تحقیق در باب اسناد و مدارک و چند و چونی صحت و سقم نسخه یا نسخ کتاب و چگونگی وجود تحریف و تصحیف و تصحیح اثر و جستجوی اشارات و حوادث تاریخی و به بحث هایی از این قبیل بپردازد، به نقد تاریخی پرداخته است.

اسماعیلی افزود: برخی شاید بازهم بگویند امسال هم نفهمیدیم جشنواره کی برگزار شد، منظور آنها احتمالاً حاشیههاست که الحمدلله امسال هم حاشیه نداریم و جشنواره به روال طبیعی در حال انجام است. دلیل تکیه بر کلمه خلق، این است که در سایر گونههای ادبی، الهامبخشی و همهگیری نداریم. دبیر جشنواره شعر فجر در پایان سخنان خود با اشاره به بخش بینالملل این جشنواره گفت: در این بخش دغدغه داریم که بیشتر به زبان و ادبیات فارسی توجه شود و این زبان در دیگر کشورهای فارسیزبان احیا شود. داستان بازی ویدئویی Mass Effect کاملاً مبتنی بر این انتخابها است؛ بازی Mass Effect 3 یک مثال بهتر است، نحوه تعاملات شخصیت و چگونگی پایان بازی براساس نحوه عملکرد بازیکن است. رمضانی در پایان سخنان خود با اشاره به تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بازگشایی رایزنی فرهنگی در شهر دوشنبه گفت: بنا داریم اشعار فارسی را به زبانهای دیگر هم ترجمه کنیم. چه بسا میتوان ادعا کرد که شعر تعلق به زبان فارسی دارد و زبانهای دیگر اینقدر ساختاریافته و آهنگین و موزون در شعر نیستند. او در زمان شهادت تنها 21 سال داشت.

او تاکنون برای رمانهایش جوایزی از جمله جایزه بهترین رمان متفاوت را از آن خود کرده است. این رمان نیز یکی از بهترین رمان های ایرانی است. مگر میشود، فهرستی از بهترین رمانهای دنیا مطرح شود و در آن خبری از آثار آلبر کامو نباشد؟ بهعنوان شاعری جدی توفیقی پیدا نکرد و در کار او هم استمراری نبود، اما به سبب استفاده از شکلهای تازهٔ خیال و تازگی شعرش، نیما در نامهای مفصل از او تمجید کرد. خانه کتاب و ادبیات تلاش خواهد کرد که آثار برگزیدگان این جشنواره را خریداری کرده و در نشستهای نقد و بررسی، آنها را معرفی کند و این برگزیدگان در برنامههای خانه کتاب و ادبیات و رسانهها بناست بیشتر دیده شوند. امسال نیز در جشنواره مانند سال قبل به برگزیدگان ۱۵۰ میلیون تومان و به شایستگاه تقدیر ۵۰ میلیون تومان هدیه داده خواهد شد. آثار حکیمانهی او (بوستان و گلستان) در سراسر دنیا (بهخصوص کشورهای بزرگ و پیشرفته) ترجمه شده و طرفداران زیادی دارد. در ابتدا، زندگی ماتیا در رم شاد و بیدغدغه است، اما او پس از مدتی متوجه میشود که بدون مدارک نمیتواند کاری انجام دهد تا ثابت کند او همان چیزی است که میگوید. در دانشگاه فردوسی مشهد محمدمهدی سیار شاعر سرشناس کشورمان پیشنهادی به دانشجویان و محققان داد که باید بررسی کرد در یک قرن گذشته چه اتفاقی برای شعر فارسی رخ داده است و چه فراز و فرودهایی داشته است!

اسماعیلی نیز در توضیح این موضوع گفت: هیچگاه داوران تحت فشار نبودند که جشنواره برگزیده نداشته باشد بلکه اگر این اتفاق رخ دهد ناشی از دقت نظر و وسواس داوران است. اپل و پیکسار بهصورت جداگانه بیانیههایی در این باره منتشر نمودند و طی روزهای پس از آن افراد زیادی از دوستان و شرکا گرفته تا رقیبان او درباره مرگ زودهنگام موسس اپل اظهار تاسف کردند. وی با اشاره به اینکه امسال نسبت به دورههای گذشته شاهد رشد ۲۰ درصدی نسبت به سالهای قبل بودیم تصریح کرد: سال قبل ۲۷۰۰ کتاب ارزیابی شد و در این دوره ۳۱۲۵ عنوان کتاب بررسی و ارزیابی شد. با توجه به فعال شدن نرم افزار سمیم نور در صفحهی اصلی ( کلیک کنید ) ضرورت دارد که نویسندگان قبل از ارسال مقاله، در این سامانه ثبت نام و فرم تایید مقالهی خود را دریافت نمایند. در نقد محاکاتی، اثر ادبی را بازتاب و عرضه و نمایش جهان و زندگی بشری میدانند. ᠎Content w᠎as cre᠎at​ed by GSA C​ontent G​ener ator Dem​over si on!

دیدگاهتان را بنویسید