رازهای ناشناخته شعر

پس از مدتی، در دهه چهل، به آمریکا مهاجرت کرد و ضمن تدریس زبان و ادبیات روسی و نویسندگی خلاق در دانشگاههای استنفورد، کورنِل، هاروارد و کالج ولزلی، نویسندگی را ادامه داد و شعر سرود، کتاب نوشت، ترجمه کرد و خلاقیتش را بیش از پیش شکوفا کرد. البته همه اقرار دارند که پیش از نیما یوشیج نیز اندک نمونه هایی از این گونه شعر در دور و کنار دیده شده است، ولی نه قوّت آن شعرها در حدّی بوده که چندان قابل اعتنا باشد و نه شاعران آنها با جدّیت این شیوه را ادامه داده اند. باید از تلاش همه اعضا و مسئول خوب این کانون آقای فخارنژاد عزیز و کارشناس فرهنگی کتابخونه های این شهرستان آقای یوسفیان پرتلاش و دوست داشتنی هم تشکر کنم. نقد دوره رنسانس، مانند آار سرفیلیپ سیدنی، انسانمدار و غیر دینیتر گردید و آموزههای کلاسیک را احیا کرد: نویسندگان ایتالیایی مانند جرالدی و کاستل ورتو میراث کلاسیک را بازآفرینی کردند؛ دوبلای و رنسارد دو نویسنده فرانسوی، زبان عامیانه را وسیلهای برای بیان شعر دانستند و سیدنی وظیفۀ خود دانست که از شعر در برابر حملاتی که آن را هدف قرار داده بود، دفاع کند. آنچه امروزه از معنای نقد ادبی درک میکنیم با آنچه که قدما از آن استنباط میکردند تا حدودی متفاوت است.

This c on tent w᠎as do ne by G SA Conte᠎nt G enerat or D᠎em ov᠎ersi​on!

باید بهانهای داشته باشیم تا همه حضور داشته باشند ولی همین جهت دادن به سمت رقابت باعث میشود که همانند سایر جوایز شود با این تفاوتت که جایزهاش گرانتر است. امسال نیز که توفیق خدمتگزاری به وارثان آب و خرد و روشنی نصیب این کمترین شده است فروتنانه از جامعه ادبی ایران و همه اصحاب فکر و فرهنگ بهخصوص شاعران درخواست میکنم که چراغ راه ما باشند و با ارائه نظرات و پیشنهادهای ارزشمند و راهگشای خویش ما را در بالا بردن سطح کیفی بزرگترین رخداد ادبی کشور یاری کنند. وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به بالا بودن عدد جوایز آیا تمایل شما این است که برگزیده نداشته باشیم افزود: اصلاً این رویکرد وجود ندارد که باتوجه به رقم جوایز برگزیده نداشته باشیم و به داوران اعلام میشود بدون هیچ محدودیتی بررسی و داوری کنند و اگر در همه رشتهها نیز برگزیده داشته باشند، مشکلی نیست. اگر به دنبال دلیل بیشتری برای شعرخوانی هستید، باید بدانید که مطالعهی اشعار زمان کمتری نسبت به داستانها و رمانها میگیرند البته در اینجا منظور شاهنامه و مثنوی معنوی نیست!

او این کتاب را چنان غنی و بااحساس نوشته است که شما را با خود به گذشته بسیار دوری میبرد و احساس میکنید در برابر او نشستهاید و برایتان از سرگذشتش میگوید. ، اما از شما سپاسگزارم؛ چون موفق شدیم ۱۸میلیون ترک در آن ایجاد کنیم و نور درخشان­تر از همیشه از میان آن می­تابد و ما را سرشار از امید می­کند. نویسنده باید قبل از دیگران، در مرحله اول خود به نقد اثرش بپردازد و همانطور که تولستوی گفته است همیشه یک منتقد درونی در وجودش دارد و رمان «جنگ و صلح» را هشت بار بازنویسی کرده است. از سوی دیگر، سعی کردم کتاب نیمه تخصصی باشد و برای مخاطب غیرمتخصص ولی علاقهمند نیز قابل استفاده باشد، چراکه هدفم این بود که کارکرد بینش و ابزارهای شناختی در ادبیات را به جامعه معرفی کنم. یکی دیگر از کتابهای خوب زندگینامه اثر تارا وستور است؛ کتابی که تارا با قلم خودش نوشته و سرگذشت پرابهام و رمزآلود خودش را به مخاطب نشان میدهد که با وجود سن کمش، بسیار زیسته است. در این زندگینامه خودنوشت، ولادیمیر درباره سرگذشت خودش مینویسد. اگر شما هم مایلید بیشتر درباره خانم کلینتون بدانید و با ابعاد مختلف شخصیت او بهعنوان یک بانوی سیاستمدار آشنا شوید، این کتاب انتخاب خوبی خواهد بود.

در کتاب انتخاب های سخت مخاطب با زندگی شخصی و سیاسی هیلاری کلینتون آشنا میشود. باراک حسین اوباما، چهلوچهارمین رئیسجمهور آمریکا، در این کتاب از زندگی شخصی خودش برای مخاطب صحبت میکند. ولی ما در عین حال، نیازمند شناخت شعر هستیم و این ایجاب میکند که بدانیم برای ارزیابیهایمان به سراغ کدام دسته از آثار ادبی برویم و آنها را با چه معیاری بسنجیم. در این زندگینامه با اثرات این ویژگی بر زندگی انیشتین آشنا میشویم که چطور باعث شدند او به نابغه تبدیل شود. این آرزو چیزی نیست جز مدرسه! در غزل، رعایت یک موضوع خاص و واحد، شرط نیست. رمانهای تنگسیر (۱۳۴۲) و سنگ صبور (۱۳۴۵) اثر صادق چوبک از جمله آثار مشهور این دورهاند که بهواسطهٔ ترسیم تصویری از یک دورهٔ تاریخی خاص، دارای جنبههای تاریخی قوی هستند. در همزمانی حملهی مغول به ایران و زمانی که باقیماندهی فرهنگ ایران از ترس شمشیر تیز چنگیزیان در پس پردهی صوفیخانهها و عرفان متدوال، تقیه میکرد. گلشیری نویسنده دیگری بود که برای جلوگیری از سانسور مطالب رمان خود با نام جننامه، آن را در سوئد به چاپ رساند. غزل قالبی از شعر است که در آن مصراع اول و مصراعهای زوج هم قافیهاند و حد معمول آن به طور متوسّط بین ۵ تا ۱۲ بیت میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید