ده کتاب های دینی اسرار کاملاً محافظت شده با جزئیات واضح توضیح داده شده است.

در این پیش­نویس نیز همانند متمم قانون اساسی مشروطه، برای کسب مقام وزارت، صرفاً «مسلمان و ایرانی بودن و تابعیت ایران» کافی دانسته شده و سخنی از مذهب مطرح نشده بود. ↑ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Sunni Islam وارد نشدهاست. و زمان تیموریان سکه با نام ائمه ضرب شد. کیهان، 25 اردیبهشت 1358، در: همان، ص7(عج)2) انتشار این متن، عکس­ العمل­هایی را درپی داشت؛ از آن جمله، به «فقدان رسمیت مذهب شیعه» برخلاف قانون اساسی مشروطه اعتراض شد (قائمی تهرانی، کیهان، 15 اردیبهشت 1358، در: همان، ص747) و پیشنهاد «ذکر صریح رسمیت مذهب شیعه در قانون اساسی» مطرح گردید. سیل نامه­ها، بیانیه­ها و اطلاعیه­ها، از مناطق مختلف کشور به امام و مراجع و دستاندرکاران تدوین پیش­نویس سرازیر شد که در آنها از «ضعیف بودن موضوع رسمیت مذهب شیعه در پیش­نویس قانون اساسی» انتقاد کرده و خواهان «رسمیت مذهب شیعه اثناعشری» و «ابدی بودن آن تا ظهور امام زمان(عج)» و اشتراط «شیعه بودن رئیس­جمهور و نخست­وزیر» شده بودند. یادداشت های شهید مطهری شامل نوشتهها و یادداشتهایی از استاد مطهری در بخشی از این کتاب است است که به مرور ایام نگاشته و هدف از این نگارش، یادداشت مطالب قابل توجه، جهت مراجعۀ بعدی و یا آمادگی برای سخنرانی بوده است. ᠎This artic​le was wri᠎tt᠎en by G᠎SA Con᠎tent Generat or D​emov ersion.

آنچه پنتاگون می تواند در مورد مذهب به شما بیاموزد

بالاخره، نخستین متن پس از دریافت نظرات علما و مراجع، در مدت 25 روز در جلسات شورای انقلاب بررسی شد و متن نهایی برای ملاحظه و اظهارنظر مردم و صاحب­نظران، در اواخر خرداد در مطبوعات کثیرالانتشار به­چاپ رسید و تا تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی در 29 مرداد 1358، حجم وسیعی از نظرات، پیشنهادها و انتقادات از سوی علما، حقوق­دانان و صاحب­نظران درباره قانون اساسی و اصول کلیک آن مطرح شد. تنها به نقل یک نمونه از این بیانیه­ها بسنده می­کنیم. نمونه سوالات نوبت دوم اکثرا به صورت هماهنگ منطقه ای هستند که می توانید همراه با جواب تشریحی و به رایگان دریافت نمایید. ایشان ظاهر جدا از باطن را ” ظاهر بی اعتبار” می نامد و فراخواندن به ترک ظاهر را “سخن حقی که باطل از آن اراده شده” می داند: «ظاهر بی اعتبار، همان ظاهر جدا از باطن و صورت بریده از معنی است که چنین ظاهری نه کتاب است و نه قرآن، و اما صورت پیوسته به معنی و آشکار متصل به نهان، همان چیزی است که در لسان خدا و رسول و اولیاء ش، واجب الاتباع است.چگونه نباشد در حالی که علم به ظواهر کتاب و سنت از با ارزش ترین و بلند پایه ترین علوم است.

به این جهت می گویم که سطح کتاب ها پایین نباشد. از این رو می توان گفت؛ یکی از مشکلات مهم، نداشتن؛ یا ضعف در تحلیل و کشف فلسفه و فلسفی مشکلات و معضلات بوده و هست. این پیش­نویس، به­دستور امام در اختیار مراجع، علما و برخی از صاحب­نظران قرار گرفت و درباره اصول آن، اظهار نظرهایی شد که به برخی از آنها اشاره می­شود. آنان معتقد بودند که اصول مربوط به نظام سلطنتی حذف، و اصول دیگری جایگزین شود؛ و بدین وسیله از دست­اندازی به اصول مربوط به مذهب و مانند آن جلوگیری شود. وقتی آن افراد را کنار هم میگذارم میبینم چقدر با هم فرق میکردند، هر کدام دنیای متفاوتی داشتند انگار میخواستم دنیا را از زاویه دید آن ها نگاه کنم! برخی از احزاب سیاسی، از بیم چنین موجی علیه مذهب، مخالف کنار نهادن قانون اساسی مشروطه بودند. وی در بخش دیگری از سخنان خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست به رهنمودهای مراجع عظام تقلید نیز توجه داشته باشد. آیت­الله شریعتمداری هم پیشنهاد کرد: به ماده مربوط به مذهب جعفری افزوده شود: «این ماده تا روز قیامت قابل تعویض نیست» ایشان همچنین دارا بودن مذهب جعفری را برای رئیسجمهور و نخست­ وزیر لازم دانست. قاسمعلی فراست – نویسنده – میگوید: تعداد بسیار کمی داستان داریم که در حوزه دین کار کردهاند و قابل استفاده و دفاع هستند، اما متأسفانه در میان این تعداد اندک، فراوان کتابهایی داریم که به نام دین و آموزش مسائل معنوی، چه برای کودک و نوجوان و چه برای بزرگسالان منتشر میشوند که نه تنها کمکی به حوزه دین نمیکنند بلکه آسیب بسیار زیادی به این موضوع وارد کرده و میکنند.  Art icle has be en created ᠎wi᠎th t he help of G​SA  Con᠎tent Gener ator Demov ersi on!

شیعیان دوازدهامامی، برطبق روایاتی که از پیامبر اسلام(ص) نقل میکنند، معتقدند که او به فرمان خدا، امام علی را به عنوان جانشین خود و نخستین امام معرفی کرده است. قیاس متضمن ابطال لفظی از الفاظ منصوص نباشد. بعدها از ایشان نقل شد که بر اشتراط «شیعه اثنی­ عشری بودن رئیس­ جمهور» در قانون اساسی اصرار داشتند. شخصیت­ها و احزاب سیاسی و مذهبی شیعه ضمن پاسخ­گویی به ادله آنان، خواهان رسمیت مذهب شیعه اثناعشری و استمرار آن تا زمان ظهور امام زمان(عج)، همچنین اشتراط تشیع در تصدی مناصب­ ریاست جمهوری و نخست­ وزیری شدند. آیت­الله گلپایگانی که نظرات خود را به ­صورت مستقل و در نقد پیش­نویس یاد­شده برای امام خمینی ارسال کرد، در تصحیح اصل1(عج)6، «فقه مذهب جعفری» را «منشأ و مأخذ قوانین» شمرد. «اصل 2(عج): مذهب برادران مسلمان غیرشیعه و همچنین مذاهب زرتشتی و یهودی و مسیحی در جمهوری اسلامی به­رسمیت شناخته میشود و معتقدان به این مذاهب، در عین حال که مانند سایر هم­وطنان خود در برابر قوانین، حقوق و تکالیف مساوی دارند، از حیث احوال شخصی در حدود قوانین، تابع قواعد مذهبی خود هستند». صرف­نظر از دیدگاه کسانی که قرآن را قانون اساسی واقعی کشورهای اسلامی، از جمله ایران می­دانند و با تدوین هر قانون اساسی دیگری مخالفت می­کنند و آن را بدعت می­شمارند، با توجه به اینکه ایران پس از نهضت مشروطیت و تبدیل نظام «سلطنتی مطلقه» به «سلطنتی مشروطه» دارای قانون اساسی مدون و مکتوب شد، «بررسی تاریخی رسمیت مذهب شیعه در قانون اساسی مشروطه» موضوع مقاله­ای مستقل است؛ اما آنچه در این مجال مطرح میشود، «بررسی موضوع رسمیت مذهب شیعه در قانون اساسی جمهوری اسلامی» است؛ موضوعی که هنگام تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی در سال 1358 خورشیدی، به­لحاظ حجم وسیع اظهارنظرهای مخالف و موافق، و ورود اقشار مختلف مردم، بهویژه علما و مراجع دینی، و علمای اهل­سنت، و ادله موافقان و مخالفان، حایز اهمیت بوده و شایسته تحقیق و بررسی است.

دیدگاهتان را بنویسید