داستان واقعی پشت شعر

روند ادبی در قرن بیستم بهطور عمده توسط فرناندو پسوآ که عنوان یکی از بزرگترین شاعران ملی شناخته میشود و در سالهای بعد با توسعه نثر داستانی توسط برخی نویسندگان مانند آنتونیو لوبو آنتونش و ژوزه ساراماگو برنده جایزه نوبل ادبیات ادامه یافت. اولیس جیمز جویس یکی از شاهکارهای ادبیات مدرن است. نویسندگی زنان، بهعنوان حوزهای مجزا از مطالعات و عملکرد ادبی، به صراحت توسط تعداد مجلات، سازمانها، جوایز، و همایشهای اختصاصی که بیشتر یا منحصراً بر نوشتههای نوشته شده توسط زنان تمرکز دارند، شناخته میشود. به نظر شما فضای این پنج سال اخیر کشور ما شبیه فضای تهیشدگی ادبیات که شما گفتهاید، نشده است؟ با این وجود، کمپانی جدید جابز هنوز از نظر فروش سختافزارها با مشکل روبرو بود و نتوانست به موفقیت چندانی در این زمینه دست یابد. در واقع هیئت مدیره نگران بودند که مبادا سهامداران با اطلاع از این موضوع اقدام به دریافت سرمایه شان نمایند. از طریق بیدار کردن حس همزادپنداری آنان با سقوط قهرمانی که به سوی شوربختی پیش میرود که البته این شوربختی ناشی از طبیعت شیطانی نیست؛ بلکه ناشی از اشتباه یا گناهی کاملاً انسانی است.

گور به گور، کمدی سیاهی است از ویلیام فاکنر بزرگ. جان دوس پاسوس در تریلوژی (سه گانه) آمریکا از ابزارهای روایی مختلفی برای نگارش رمان خود بهره میبرد. در این کتاب، راوی داستان از سبک سیال ذهن بهره میبرد. خانواده او بعد از دو روز جنازه اش را پیدا کردند. تا سالها بعد، منتقدان این رمان را از جنبههای مختلف اجتماعی، فلسفی، تاریخی و روانی تفسیر و نقد کردند. اپل و پیکسار بهصورت جداگانه بیانیههایی در این باره منتشر نمودند و طی روزهای پس از آن افراد زیادی از دوستان و شرکا گرفته تا رقیبان او درباره مرگ زودهنگام موسس اپل اظهار تاسف کردند. آلیس در سرزمین عجایب را لوئیس کارول برای دختر ۹ساله یکی از مقامات آکسفوردی نوشته بود که سالها پس از آن هم کودکان و بزرگسالان را در دنیای اسرارآمیز خود پذیرا شده است. رابرت لوییس استیونستون در یکی از بهترین رمان های جهان به واکاوی ابعاد شخصیتی انسانها میپردازد و داستان پیچیدگیهای رفتار و روان را با ظرافتی جذاب به رشته تحریر درمیآورد.

نوشتن از کتاب­ها و به توصیف درآوردن کلماتی که از دل نویسندگان بزرگ برآمده، شاید در نگاه اول سخت و غیرممکن باشد، اما لذتی نهفته در دل کنکاش احساسات این نویسندگان وجود دارد که سختی و بزرگی کار را آسان­تر می­کند. روایت فراموشنشدنی داستان همراه با شرح احساسات پیچیده عاطفی، جین ایر را در ردیف یکی از بهترین رمان های جهان قرار میدهد. جین ایر هم نوشته یکی از خواهران بااستعداد برونته یعنی شارلوت برونته است. غلامحسین ساعدی (با نام مستعار گوهرمراد)، بهرام بیضایی، اکبر رادی، خسرو حکیم رابط و اسماعیل خلج وعباس نعلبندیان از برجستهترین نمایشنامهنویسان دهه پنجاه ایران بهشمار میروند. با توجه به چنین نگرشی انتظار وجود پدیدهای مستقل به نام ادبیات کودکان نیز واقع بینانه نبود. به ویژه پس از اعلام مسیحیت به عنوان دین رسمی امپراتوری بیزانس این امر شدت بیشتری به خود میگیرد. این کتاب به شدت موفق بوده و فیلم و انیمیشنهای موفقی هم از روی آن ساخته شده است. سبک کتاب بسیار محاورهای است و خواندن آن را به همه دوستداران یادگیری زبان انگلیسی توصیه میکنیم.

با خواندن رمان خانم دالووی به عنوان یکی از بهترین رمان های جهان، متوجه میشوید که چرا ویرجینیا وُلف را به عنوان یکی از بهترین نویسندگان قرن ۲۱ میشناسند. خواندن رمان خاطرات یک آدم بیاهمیت با شخصیت جالبی به نام «آقای پوتر»، برای دوستداران دوران ویکتوریا جالب خواهد بود. سفر به انتهای شب اثر درخشان لویی فردینان سلین است که به خاطرات و تجربیات پزشکی نهچندانجذاب در دل جنگهای جهانی میپردازد. در مباحث جدید نقد ادبی به این روش نقد نسبی (Relativistic criticism) میگویند. به ویژه در اواخر این دوره، شعر سیاسی نیز وجود داشت و فرم گولیاردی توسط هم نویسندگان سکولار و هم روحانیون استفاده میشد. این اثر یکی از بهترین رمان های جهان به شمار میرود. در رمان تاریخی «وقتی نیچه گریست» دکتر یوزف بروئر، یکی از بنیانگذاران روانکاوی در اوج دوران کاری خود قرار دارد. در دولت آقای روحانی، هر کاری کردم، مجوز نگرفت. در این بخش جدیدترین شعرهای عاشقانه را انتخاب کرده ایم که از نوع تک بیتی، دو بیتی، شعر نو، شعر جهان هستند. آلدوس هاکسلی در رمان علمی-تخیلی دنیای قشنگ نو، آرمانشهری را توصیف میکند که علم روانشناسی و ژنتیک در آن رشد چشمگیری داشته و زندگی انسانها را کنترل میکند. Data has ᠎been g enerat᠎ed ᠎by GSA Content G​enerator Dem​ov​ersion᠎!

دیدگاهتان را بنویسید