حقیقت در مورد شعر

خود بنده شاید ۵ یا ۶ سال است به روشهای مختلف درباره شعر فجر اغلب با موضع انتقادی و اعتراضی صحبت کردهام، از مصاحبه و یادداشت گرفته تا نامه سرگشاده به وزیر ارشاد. همزمان با انتشار فراخوان این بخش که پذیرای مقالههای بخش جنبی با موضوع شعر انتقادی و اعتراضی نیز خواهد بود، همچنین مهلت شرکت در بخش کتاب سال جایزه نیز تمدید شد. شهید مصباح در این سال داغ پدر را نیز تحمل نمود. پس از کودتای ننگین هفت ثور ۱۳۵۷ و به قدرت رسیدن باند خلق و پرچم، شهید مصباح و یارانش با تلاش بیشتر، کارهای عقیدتی و مبارزات فرهنگی شان را که افشاگر ماهیت رژیم کمونیستی برای اقشار مختلف ملت بود، از طریقی که ممکن به نظر می رسید، پی گیری نمود. اگرچه در جامعه اسلامی افغانستان علما و روشنفکران متعهد و مبارز بودند و هستند، ولی اکثرشان بعد از مسافرت ها و تبادل نظر با افراد مبارز و شخصیت های سیاسی در بحر مبارزه شناور شدند و محدود اند کسانی که خودجوش تفکر استقلال طلبی و مغز مبارزه علیه هر گونه ظلم و فساد و استبداد اجتماعی را داشته باشند که شهید مظلوم مصباح مزاری از جمله همین افراد محدود بوده، بدون اینکه دیگران او را خط بدهند، روحیه مبارزه طلبی در برابر هر گونه ستم در وجودش موج می زد.

سید عقیل سجادی/ شهید سید علی اکبر مصباح فرزند سید میرزا در بهار سال ۱۳۳۶ هجری شمسی در خانواده متدین و مذهبی در قریه آبخانه ولسوالی چهارکنت از توابع ولایت بلخ چشم به جهان گشود. از اینکه پدرش علاقه خاص به علوم دینی و علما داشت تنها فرزند عزیزش را در اوایل سال تحصیلی ۱۳۴۷ به مدرسه چهار محله از توابع ولسوالی چهارکنت فرستاد. ایشان در مدرسه سلطانیه مزارشریف جلساتی در راستای ایجاد هماهنگی و همفکری بین طلاب جوان و روشنفکران تشکیل می داد که البته در این راه موانع متعددی سد راه حرکات ایشان بود که شهید مصباح با پشت سر نهادن همه مشکلات، فشارها، تحقیرها و تهدیدها، مبارزه عقیدتی و مکتبی را همراه با یارانش مصمم و با کوشش خستگی ناپذیر و با توکل به خدا ادامه می داد. بعد از شهادت آیت الله بحر، شهید مصباح در اولین روز جمعه در تکیه خانه عمومی شهر مزار شریف جای خالی استادش را پر نمود و مردم را از اهداف ضد اسلامی و انسانی حاکم آن وقت آگاهی داد. بعد از آن که داودخان در تابستان ۱۳۵۲ به قدرت رسید، شهید مظلوم استاد مصباح مزاری همراه چند تن از طلاب جوان و جمعی از روشنفکران اسلامی که در مکاتب و ادارات دولتی حضور داشتند، انجمنی را به وجود آوردند که در ماه های اخیر سال ۱۳۵۲ دو اطلاعیه اعتراض آمیز علیه حاکمان وقت پخش نمود.

ایشان همراه با جمعی از یارانش مایحتاج ضروری مجاهدین را از قبیل سلاح، دوا، لباس و… شهید مصباح علاوه بر آنکه به طور جدی در پی کسب فیض علوم اسلامی از محضر استادش بود، چنانچه اندکی نگذشت که به عنوان طلبه طراز اول آقای بحر مطرح گردید، به خاطر هدایت گری نسل جوان کشور با همکاری جمعی از علمای آگاه و متعهد توانست در مقابل شفاخانه عمومی شهر مزار شریف، کتابخانه ای تأسیس نماید که از نظر مکانی اهمیت فوق العاده ای داشت و در سر راه لیسه باختر و دارالمعلمین قرار داشت، که روزی چند ساعت استاد شهید جهت تشویق و ترغیب به مطالعه و پاسخ به جوانان آنجا نشسته و با ادامه کار کتاب فروشی و لوازالتحریر، کتابهای دینی (عقاید) و مبارزاتی بین روشنفکران توزیع می نمود. در اوائل سال ۱۳۵۹ شهید مصباح همراه تعدادی از یارانش در چندین جلسه پیرامون اینکه باید کارهایشان را منظم و بهتر انجام بدهند و شرایط کشور ایجاب می کرد که تشکیلاتی را بوجود بیاورند، «سازمان فدائیان اسلام» را تأسیس کردند. با اینکه مطالعات تخصصی دربارهی زبان به چندین قرن پیش از میلاد برمیگردد اما مفهوم جدید زبانشناسی، علمی نوپا با قدمت صد ساله میباشد.

᠎Conte nt has been generated by G᠎SA​ Con​te᠎nt G​enerator Demover si on !

عموماً نوشتههای یک زندگینامه پاراگراف مقدمه دارد و معمولا وابسته به مقدمه میباشد.۴- چندین پیشنویس تهیه کنیدکشور روم در یک روز ساخته نشده است . موضوع اصلی آن قابل درک است ؟ جنس رسانه و نوآوریهای رسانهای چه نقشی در شکلگیری «خود» و بازنمایی آن ایفا میکند؟ شاید در این چرخه ها این فرد صدمه دیده ، منزوی شده، بهبود یافته، و دوباره آغاز میکند. در آغاز جوانی، نفرت از ستمگران و خوش خدمت ها و مداحان حکام جور و استبداد و توجیه گران اعمال خائنین را سرلوحه برنامه مبارزات خویش قرار داده بود. یا هدف بلند پروازانه ای داشته،شکست خورده، ازعقل و تجربه استفاده کرده ، هدفی منطقی انتخاب میکند و دوباره آغاز می کند.هر زمان که موقعیتی که در زندگی شخص تکرار شود و سهم قابل توجه زمانی از زندگی وی داشته باشد میتواند چرخه بحساب بیاید. هدف شما از نوشتن داستان زندگیتان چیست؟ این جدول زمانی به شما در جهت یافتن پیوند حوادث در زندگی فرد و در نهایت معنای آنها کمک خواهد کرد. او از این شیوه در رمانهای بعدی خود، سال بلوا و پیکر فرهاد هم استفاده کرد. شهید مصباح از نظر تفکر واندیشه صد درصد پیرو خط انقلاب مکتبی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) و خواهان پیاده کردن حکومت عدل الهی در جامعه بود که در این راه جانش را فدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید