حقیقت در مورد ادبیات

بنابراین رابطه اجتماع و هنر و یا ادبیات و جامعه، رابطه ای اجتناب ناپذیر و قطعی است. آنچه که مسلم است هر رشته ای از علم یا ادبیات وهنر نیاز به روشها و ابزار تحقیقاتی خاص خود دارد و به مدد این ابزار است که می توان به موقعیت رشته های خاص و حتی میان رشته ها، با توجه به ملاک اعتباری هر یک از آنها از دیدگاه معرفت شناختی پرداخت؛ اما این ملاک زمانی پاسخگوست که منطبق با ماهیت «علمی- انسانی» باشد. هر چند خود زندگی­نامه اغلب از حوادث مهم و قابل توجه زندگی گذشته نویسنده صحبت می­کند و معمولا دوره­ای طولانی از زندگی او را در بر می­گیرد». بخش دوم یعنی اصاحب رسانه باید در پوشش مناسب رویدادها دورخیز مناسبی داشته باشند و از برگزیدهها و شایستههای تقدیر درخواست نقد و یادداشت داشته باشند. دبیر جشنواره شعر فجر خاطرنشان کرد: حوزه ادبیات و حوزه فرهنگ از لجاظ درآمدزایی حوزه فقیری است؛ سینما و موسیقی درآمد بسیار و حامیان مالی دارد اما این اتفاق در ادبیات نیفتاده و اگر بتوانیم در جشنواره شعر فجر هم در سالهای آتی حامیان مالی مناسبی در کنار خودمان داشته باشیم، برگزاری جشنواره میتواند، گستردگی بیشتری پیدا کند. برگزاری جشنواره شعر فجر به دنبال این است که در حوزه ادبیات پویایی ایجاد کند و به ادبیات رونق دهد تا شاهد نوآوریها و خلاقیتهای بیشتری باشیم.

باید تلاش کنیم با اتخاذ راهکارهای مناسب بتوانیم رونق بیشتری به این حوزه ببخشیم. در شرایطی که برخی تلاش میکنند حوزه فرهنگ را که حوزه ذاتا آرامشبخش، تعالیدهنده و پیشبرنده جامعه است، برهم بزنند و دچار چالشهایی بکنند، زحمت مضاعف دارد که شرایطی فراهم کنید تا داوران بتوانند با آرامش خاطر و بدون فشار و هیاهو به کار فنی و علمی خود بپرادازند و به مرحله نهایی برسند. رمضانی همچنین درباره نقدهایی که در زمینه مالی برای برگزیده نداشتن شعر جلال مطرح بود و اینکه در جشنواره شعر فجر هم وجود دارد، گفت: خانه کتاب و ادبیات ایران به هیچ وجه در این زمینه دخالتی ندارد، برعکس با اعضای هیئت علمی گفتوگو میکنیم که اهالی ادبیات زحمت کشیدند بدون محدودیت داوری کنید و برگزیده داشته باشید. خانواده شهید آرمان علی وردی در این مسیر از هیچ کوششی فروگذار نبودند. آثار ادبی و هنری، فرآورده های ذهنی و روحی آدمیان هستند و از آنجا که انسان بنا بر سرشت و سرنوشت خویش موجودی آموزشی و اجتماعی است، خواه ناخواه تمام یا بعضی از تاثیرات تربیتی و زیست محیطی خود را در آثارش بروز و ظهور می بخشد.

رقم هم بالا نیست اما درحال مذاکره با مسئول بودجه هستیم که بودجه جوایز را تقویت کنیم. مشکل مالی برای اعطای جوایز نداریم . در نوع جوایز هم میتوانیم تجدید نظر کنیم و جوایز مطلوبتری به برگزیده اهدا شود. یعنی در نظر منتقد شکلگرا، آنچه نیازمند توجهاست، زبان است و نه مفاهیم اثر ادبی. گروه فرهنگ و ادب: مجید محمدولی کارشناس ادبیات فارسی و نویسنده ادبیات پایداری است. رمضانی ادامه داد: اگر نویسنده و شاعر ایرانی در جشنواره بینالمللیای جایزه ببرد، چقدر متوجه میشویم تا اینکه فیلمی یا بازیگری در حوزه دیگر؟ ».در دوره ی قاجار، این صراحت و شهامت بار دیگر جای خود را به چاپلوسی و چرب زبانی می دهد. این نویسنده افسانه ای با داستان های خیال انگیز و طنز پرنیش و کنایه اش، تاثیری عمیق بر نویسندگان روسی پس از خود برجای گذاشته است. در میان افراد عادی نوع رفتارها و کنش ها و واکنش ها و برخوردهای اجتماعی ناشی از این ویژگی می باشد و در میان ادیبان و شاعران و هنروران به گونه ای پیچیده تر در تصاویر هنری و ساز و سامان اندیشه و قلم، جلوه گر می شود. او خاطرنشان کرد: ادبیات هیاهو ندارد و باید با کمک اهالی رسانه برایش هیایو ساخت تا محصول خلوت فردی افراد به متن جامعه بیشتر راه پیدا کند.

جشنواره در دوره دهم شاهد ارائه یک فیلم اقتباسی به نام «خمره» بودیم که در سال های اوج گیری سینمای کودک و نوجوان در ایران براساس کتابی به همین نام، نوشته هوشنگ مرادی کرمانی،ساخته شد و اگرچه در جشنواره فجر مورد توجه زیادی واقع نشد، توانست جایزه یوزپلنگ طلایی جشنواره فیلم لوکارنو را دریافت کند. تا به حال داستان های زیادی از اشخاص مختلف (نویسندگان و با شاعران و هنرمندان) شنیده ایم که، در تفسیر اشعارش اعتراف کرده اند که در لحظه ی خلق آن شعر یا اثر اصلاً به موضوعاتی که خواننده تفسیر می کند فکر هم نکرده بوده اند و وقتی خود مولف بعدا دقت می کند، می بیند که نمی توان آن تفسیر زیبای خواننده را رد کند. اقدام کنید. شاید هم آثار منثور فارسی برایتان جذاب هستند که در این صورت کتابهای نثر فارسی را باید در اولویت خود قرار دهید و به سراغ آثاری مانند تاریخ بیهقی و کلیله و دمنه بروید. بعضی اوقات کششهایی در دنیای واقعی هستند که تا لحظۀ آخر یقۀ مخاطب را رها نمی کنند. اگرچه شاید اندوخته کردن تمام تجربیات زندگی و به خاطر آوردن یک به یک آنها خوب باشد، اما گاهی اوقات به سلامتیتان آسیب میزند و خوشبختانه به خاطر داشتن تک تک خاطرات و تجربیات غیرممکن بوده و ما اصولا تجربیات دردناکمان را فراموش میکنیم. Data has  been gener​at ed ​by GSA Content Ge nera​tor DE​MO .

دیدگاهتان را بنویسید