حقایق کمی شناخته شده درباره شعر – و چرا اهمیت دارند

داستانهای هدایت دارای ساختار فنی مناسبی بودند و با تاثیر بر داستاننویسی، رمان فارسی را به معیارهای ادبیات جهان نزدیک ساخت. صادق هدایت اولین کسی بود که آثار «کافکا» و «چخوف» را ترجمه کرد و مقدمهای مبسوط برای نسخه فارسی داستانهای کافکا نوشت. اگر آثار صادق هدایت در ادبیات داستانی و نیما یوشیج در شعر را سرآغاز ادبیات مدرن ایران بدانیم، دو عامل تأثیرگذار در توسعه آن را میتوان آشنایی و تعامل با آخرین جریانهای فکری و دستاوردهای ادبی غرب و فضای باز سیاسی دانست که فضای مناسبی را برای تبادلنظر ایجاد میکرد. یک عامل مهم فقدان درس نقد ادبی در دانشگاه است، به گونهای که درس نقد ادبی در رشتهی ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی دو واحد است. با نگاهی دوباره به این کتاب یکسال و نیم پس از انتشار با حسین پاینده استاد نقد و نظریه ادبی در دانشگاه علامه طباطبایی گفتوگویی کردهایم، در این گفت وگو درباره موضوعاتی از جمله نقد ادبی، شیوههای صحیح آن، گونههای رماننویسی، پوستاندازی رمان در ایران، وضعیت نقد ادبی در دانشگاهها و سیر تحول رماننویسی در ایران بحث شده است. از سوی ديگر منتقد گاهی به عنوان واسط بين نويسنده و خواننده عمل می كند و باعث می شود تا خواننده متون طراز اول را به سبب برجستگی و تازگيشان كه معمولاً با ابهام و اشكال همراهند فهم كند.  Th᠎is art ic le was  done by GSA C onte nt  Gene​ra tor ᠎DE MO.

اگر شما هم دوس دارید تا کتاب هایی که به آنها علاقه مند هستید و می خواهید بخوانید را با قیمت مناسب خریداری کنید؛ می توانید خرید کتاب ادبیات خود را با بهترین قیمت ها و تخفیف های باور نکردنی در سراج بوک؛ بهترین کتابفروشی اینترنتی انجام دهید. دهه70 شروع تازهای در زمینهی نوشتن رمانهای عامهپسند با مضامین متنوع نظیر جنگ و دفاع مقدس تا داستانهای پستمدرن بود. طبیعتاً استفاده از مضامین دینی و شخصیتهای تاریخ دین برای بازآفرینی موقعیتهایی که آن شخصیتها در آن درگیر بودند، لازمه نوشتن رمان است و اگر کسی منع کند و بگوید قداست معصومین(ع) شما را باز میدارد از تخیل کردن درباره وضعیتهایی که آن افراد میتوانستند در آن درگیر شوند، این منع به معنای نوشته نشدن رمانهای دینی و بستن درِ خلاقیت در این زمینه است. بگیم خلاف میکردیم به زور عقدمون کردن؟ آیا منتقد خوب برای رمان نداریم یا اینکه شیوه نقد کردن را هنوز نیاموختهایم؟

در نویسندگی هنرِ تصویرسازی بسیار حیاتی است، نویسندگانی که خوب از پس تصویرسازی برآیند اثری خواندنی و نامیرا خلق میکنند و شانس پیدا میکنند که مخلوقشان تبدیل به فیلمنامه و بعد فیلم شود و تصویر «تصویرتر» شود. اکثر کارشناسان بر این باورند که امروزه با کمبود رمان خوب مواجه هستیم. قیمت رمانهای ما را با سایرین مقایسه کنید، با اطمینان به خرید رمان ایرانی موردعلاقه خود بپردازید و از تخفیفات ویژه ما نیز بهرهمند شوید. زوال کلنل، رمانی از محمود دولتآبادی است که مجوز انتشار در ایران را ندارد، اما ترجمه آن به زبانهای انگلیسی و آلمانی منتشر شدهاست. در سال ۱۳۶۸ از دانشگاه علامه طباطبایی لیسانس ادبیات انگلیسی گرفت و در سال ۱۳۷۰ موفق به اخذ فوقلیسانس ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران شد. حسین پاینده عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و استاد نظریه و نقد ادبی در این دانشگاه در تهران متولد شد و دوره دبیرستان را در انگلستان گذراند، یک سال پس از انقلاب به کشور بازگشت. پاینده، منتقد ادبی میگوید: بارت در مقاله «ادبیات تهیشدگی» استدلال میکند که ادبیات داستانی آمریکا در دهه ۱۹۵۰ تهی شده و به جایی رسیده که نویسندگان صرفاً در پی بازی با تکنیک هستند. تمایز بین حقیقت و واقعیت کمتر به موضوعاتی مثل بازنمایی ربط پیدا میکند.

ادامه داستان ماجراها و کشمکشهای این عشق و همچنین سرگذشت اطرافیان هانی را روایت میکند. «چارلی و بانو» نوشته قباد حیدر هم دیگر مجموعهداستان جدید نشر داستان است که پیش از این، چند مجموعهشعر و مجموعهداستان منتشر کرده است. مشکل دیگر این است که در قالبهای کهن، غالباً هر دو مصراع با هم قرینه می شوند و یک بیت می سازند. بخشی از آن به این دلیل است که درگیری جدیای بین دو مؤلفه حقیقت و واقعیت وجود داشته است. آثار ادبی را به دو دستهٔ اصلی نثر و شعر تقسیم میکنند که معمولاً از جهت خوانش، زبان، و تکنیکها توسط مخاطب قابل بازشناسی هستند. این اثر کتابی اجتماعی است و در آن روایت زندگی قهرمانانه شخصیت اصلی یعنی یعنی آهو خانم روایت میشود. رمان تاریخی به رمانی اطلاق میشود که دورهای از تاریخ را در خود جای داده و تلاش میکند، روح، آداب و شرایط اجتماعی دوران گذشته را با جزئیات واقعبینانه منتقل کند. در حالی که نویسندگان گذشته ما که رمانهای ماندگار نوشتند، فعالانه در فرایندهای اجتماعی مشارکت داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید