ترس؟ نه اگر استفاده می‌کنید شعر بهترین راه!

صادق کرمیار نویسنده کتاب «نامیرا» میگوید: سیدمهدی شجاعی برای اولینبار با کتاب کشتی پهلو گرفته نشان داد که ادبیات مدرن امروز میتواند مفاهیم دینی را نیز بیان کند. داستان این رمان موضوعی مشخص را روایت می­کند و شاید نقطه­ٔ قوت آن در این باشد که فضای کلی داستان با شخصیت­ها و جزئیات زیاد پیچیده نشده است. راوی داستان در این رمان بارها عوض می­شود و خواننده بارها در فضا و زمانی متفاوت از حال سیر می­کند. زندگی­نامه می­تواند نوعی خاطره یا سفرنامه یا تاریخ مکتوب نیز باشد به زندگی­نامه، حسب حال نیز گفته می­شود. در وهله اول باید ببینید از نوشته اولی خود چه احساسی خواهید داشت ،چندین ساعت یا شاید برای یک روز باید از آن دور بمانید .دوباره به آن برگردید ، مجدد آن را بخوانید و ببینید که میتوانید با آن ارتباط برقرار کنید و احساس آن نوشته ملموس است ؟ جای خالی سلوچ رمانی از محمود دولتآبادی است که در دوره­ ی سهساله حبس خود، در ذهنش پرورانده و بلافاصله پس از آزادی از زندان ساواک طی ۷۰ روز نوشته است. استاد صادق هدایت در چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۲۸۱ هجری در خانوادهای سرشناس متولد شد. Th is artic le w as generated by GSA᠎ C​on᠎tent G᠎ener​at or  D​em ov ersi on !

از استاد ماکان تابلویی به نام چشم­هایش بهجا مانده و داستان در پی کشف راز این تابلو به یک معما تبدیل شده است. حالا مرگان مانده است با حداقلی از احساس به سلوچی که رفته و آینده­ای که پیشِ رویش به بنبست رسیده است انگار. مرگان دو پسر به نامهای عباس و اَبراو و دختری به نام هاجر دارد. قهوه­ خانه ­ها بهعنوان مهم ­ترین و بزرگترین محفل شعر و نقد ادبی در این عصر در داخل مرزهای ایران صفویه، نقشی به سزا در عرصه ادبی این عصر دارد. سرانجام فردوسی را در حیاط خانه خودش دفن کردند و یکی از حاکمان محلی غزنویان، بنایی در محل مقبره فردوسی ساخت. بسیاری از ایرانیانی که به دلایل مختلف ایران را ترک کردند و برای مدتهای زیادی در کشورهای دیگر ساکن شدند، تلاش کردند رمانهایی به زبانهای دیگر بنویسند. او بدون هیچ خبری محل زندگی خود را ترک می­کند و دولت آبادی به زیباترین شکل ممکن احساسات و مشکلات زندگی مِرگان، زن سلوچ را بعد از رفتنش به تصویر می­کشد.

ما هر چقدر کتاب های داستان و رمان بخوانیم، قدرت تصویر سازی ذهنمان پویاتر می شود. در واقع این کتاب سوگنامه­ای است که از ۱۴ فصل تشکیل شده و راوی اول شخص در هر کدام از فصلها، یکی از وابستگان نزدیک حضرت فاطمه سلام الله علیها هستند. این کتاب به شرح حال واپسین روزهای حضرت زهرا سلام الله علیها می­پردازد و اگرچه کتاب­های زیادی در مورد زندگی آن حضرت در دسترس است که بیشتر ذکر مصیبت دارند و به ارائه یک بیوگرافی از زندگی آن حضرت بسنده کرده­اند، این کتاب روایت افراد مختلف از ایشان و خطاب به اوست. اما داستان اصلی در واقع از نيمه و با ورود همسايهای جديد به زندگی کلاریس آغاز می­شود و زندگی یکنواخت او با حضور خانواده سیمونیان در همسایگی­شان دچار دگرگونی بزرگی می­شود. کلاریس نمونهٔ کامل زنی خانه­دار است که در جریان زندگی، دچار روزمرگی، نارضایتی باطنی و در نتیجه فراموشی اهمیت خویشتن شده است. او زنی تحصیلکرده، صلحجو و باعاطفه است که می­خواهد به هر طریقی خانواده­اش را از خطر اتفاقات بیرون حفظ کند؛ زنی که پابهپای مردان، بار حوادث تلخ را به دوش میکشد. جزئینگری، توصیف دقیق هر آنچه هست و قلمِ روایی پیرزاد بسیار خوشایند است. شما معتقد هستید آنچه «دریافت» میکنیم، الزاما همان چیزی نیست که تجربه میکنیم و سازوکار «دریافت» که تجربه انسان و شناخت را در او ممکن میکند، دارای ریشههای عصبشناختی است.

شعر انجمن دارای سه دسته است. زبان دولت­آبادی زبانی گیرا و دلنشین است. این صدا همان آهنگ یا وجههی زبانی است که در بخش قبلی اشاره کردیم! سَووشون یا سیاوشان به معنی سوگ سیاوش است و مدلی از عزاداری ا­ست که سالانه برای سیاوش، قهرمان اسطورهای ایران باستان، در بعضی از روستاهای کشور همچنان انجام می­شود. سَووشون نام نخستین رمانِ سیمین دانشور است و علت نامگذاری این کتاب هم، تشابه سرنوشت یکی از شخصیتهای داستان با سرنوشت سیاوش بوده است. بی شک قلم سیدمهدی شجاعی یکی از بهترین­ها در حوزه موضوعات مذهبی ­است. این قله پرجمعیت و پرشمار نشاندهنده مطلوبیت شعر در یک قرن گذشته کشورمان است. شخصیت اصلی داستان شاعر جوانی است به نام آیدین که گرفتار خشم پدر سنتی خود میشود. به طور مثال یک شاعری را میبینید که کاری به جریان شعر انقلاب ندارد اما معارض و مخالف این جریان هم نیست و دارد شعر خودش را میگوید این شاعر میتواند در شعر فجر شرکت کند و برگزیده هم بشود ایرادی ندارد. رمان با «دُن کیشوت» اثر «سِروانتس»، شاعر و نویسندۀ اسپانیایی ظهور یافت.

دیدگاهتان را بنویسید