ترس؟ نه اگر از ادبیات به روش درست استفاده کنید!

او با اشاره به آثار رسیده به جشنوارهشعر فجر گفت: حجم آثار رسیده نویدبخش یک دامنه پرشمار علاقه مندان به حوزه شعر است. این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی در سی وهفتمین دوره جشنواره فجر شد. این مراسم در افتتاحیه باغ رمان ایرانی برگزار خواهد شد. برپایی نمایشگاه سیار برنامه دیگری است که به همت مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری برگزار میشود. نقد هیچ اثری یکبار برای همیشه نیست و آثار ادبی همراه با تحولات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و هنری نیازمند شرح و نقدهایی دوباره یا چندباره هستند. کارهای هنری این کشور در عصر اسلامی در دوران غزنویان در قرن دهم تا دوازدهم میلادی و دودمان غوریها که معمولاً از زبان فارسی استفاده میکردند شکوفا شد. دبیر جشنواره شعر فجر خاطرنشان کرد: در جشنواره تا به امروز حاشیهای نداشتیم و با سلامت کامل برگزار شده به هرحال، حاشیهها مانع برگزاری مطلوب جشنواره میشود. برگزاری جشنواره شعر فجر به دنبال این است که در حوزه ادبیات پویایی ایجاد کند و به ادبیات رونق دهد تا شاهد نوآوریها و خلاقیتهای بیشتری باشیم. Th is art᠎icle h᠎as be en g᠎en er at​ed ​by GSA C​on᠎tent G en​erator D em over si on.

امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در بخشهای رقابتی جشنواره و محافل ادبی و بینالملل که به شاعران فارسِزبان اختصاص دارد، باشیم. هنوز در دانشگاههای ما پژوهشگران در نقد ادبی به آثار دهههای 30 تا 50 میپردازند؛ چراکه نبود جریان نقد ادبی جوایز را به یک سیاهچاله تبدیل کرده و شاهد نوعی انفعال جامعه ادبی نسبت به جریانهای اجتماعی و سیاسی نیز هستیم. علی رمضانی- مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات نیز در سخنانی عنوان کرد: شعر ثروت ما ایرانیان است؛ یک خَلق تام و تمام و یک خَلقکننده و نهضت خَلقساز را میتواند برای ما پیش آورد. به این دلیل بر کلمه خَلق تکیه میکنم که در سایر گونههای ادبی به اندازه شعر الهامبخشی و روانشدن بر زبان اقشار مختلف مردم و همه گیری را نمیتوانیم پیدا کنیم، لذا خَلقی که در شعر نهفته است، منحصر به فرد است. این مباحث در جلسات مختلف با مدیرعامل خانه کتاب و داوران مطرح شده است تا به دنیال راهکاری در این مورد باشیم. در شرایطی که برخی تلاش میکنند حوزه فرهنگ را که حوزه ذاتا آرامشبخش، تعالیدهنده و پیشبرنده جامعه است، برهم بزنند و دچار چالشهایی بکنند، زحمت مضاعف دارد که شرایطی فراهم کنید تا داوران بتوانند با آرامش خاطر و بدون فشار و هیاهو به کار فنی و علمی خود بپرادازند و به مرحله نهایی برسند.

هوای تازه علاوه بر آنکه در شکوفایی ادبی شعر معاصر ایران اثری تأثیرگذار است، در کارنامه ادبی شاملو هم عنوان غنیترین اثر شاملو را دارد. بسیاری از منتقدین ادبی همچون محمدرضا شفیعی کدکنی، رضا براهنی، ابوالحسن نجفی و… بسیاری از آثار این نویسندۀ پرکار پس از مرگش منتشر شدند. خلاصه عرض کنم؛ به نظر من جشنواره فجر یک گعده بزرگ ملی بود که امروز جای آن گعهده بزرگ خالی است.علت اینکه بسیاری از شاعران برجسته کشور که روزگاری در این جشنواره نقش داور، دبیر و هیأت علمی را ایفا میکردند الان دیگر نسبت به جشنواره شعر فجر بیتفاوت هستند؟ دبیرجشنواره درباره محافل ادبی هم با اشاره به اطلاعرسانی در این زمینه، گفت: در این بخش تلاش کردیم تمرکز زدایی کنیم و افتتاحیه محافل را در شیراز داشتیم و در ادامه محافلی هم در استانهای دیگر برگزار شده و میشود. او در ادامه توضیحاتی درباره نحوه حضور در این دوره آموزشی ارائه کرد. اوج این ویژگی را میتوان در بوستان و گلستان مشاهده کرد که نکات ظریفی را درباره موضوعاتی مثل ستایش عدل، نیکوکاری، قناعت، اهمیت تواضع و…

خاصیت آهنگین حروف و ترکیب و تلفیق کلمات، موسیقی خاصی در کلام ایجاد می کند که غالباً در القای معانی اهمیت فراوان دارد. در غیر آن صورت اگر جمله در میان مصراع تمام شود، ما ناگزیر به یک توقّف زبانی هستیم که به موسیقی لطمه می زند و اگر مصراع تمام شود ولی جمله ناقص باشد، ما ناچاریم برای حفظ موسیقی، درنگی بکنیم کهبه دریافت معنی آسیب می رساند. این یک رمان عاشقانه اسـت کـه دریک مهیج پیچیده شده اسـت، اما در هر صورت نبض شـما را بالا میبرد. وظیفه ارسال درخواست به هر دانشگاهی که شما انتخاب کنید به عهده میگیرد. بخش دوم یعنی اصاحب رسانه باید در پوشش مناسب رویدادها دورخیز مناسبی داشته باشند و از برگزیدهها و شایستههای تقدیر درخواست نقد و یادداشت داشته باشند. به گفته رمضانی اختتامیه جشنواره بین المللی روز جمعه (14 بهمن ماه) در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما از ساعت ۱۸ تا ۲۰ برگزار میشود و در این مراسم بخش ویژه تجلیل از قادر طهماسبی (شاعر معاصر ) خواهند داشت. رمضانی درباره آموزش در زمینه شعر هم در جشنواره شعر فجر گفت: همانطور که در کنار جایزه جلال آل احمد دوره آموزشی «آل جلال» را داشتیم، در کنار دوره جشنواره شعر فجر دوره آموزشی «کلک خیال» را از دوازدهم تا چهاردهم بهمنماه در تهران با حضور ۱۲۰ نفر از شاعران جوان و با تدریس ۱۳ استاد شعر امروز و انقلاب برگزار خواهیم کرد. This  po st was created ​by GSA C᠎ontent Gene rator ​DEMO .

دیدگاهتان را بنویسید