به ادبیات فکر می کنید؟ 6 دلیلی که چرا زمان توقف فرا رسیده است!

این میان جشنواره بینالمللی شعر فجر به عنوان برآیند جریانهای معاصر شعر در ایران میتواند نقش مهمی را در امر گسترش زبان فارسی ایفا کند. به گزارش ستاد خبری هفدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر، علی معروفی آرانی، فعال و منتقد عرصه فرهنگ به امکانات جشنواره شعر فجر در امر دیپلماسی فرهنگی ایران پرداخته است. مگر میشود، فهرستی از بهترین رمانهای دنیا مطرح شود و در آن خبری از آثار آلبر کامو نباشد؟ شخصیتهای شجاعی که برای حفظ ارزشها راهی جبهه میشوند و شخصیتهای منفی که در اثر تجربه یا مشاهدهای، منقلب میشوند و راه جبههها را در پیش میگیرند، در رمانهای این دسته، غالب و پرشمارند. او از این شیوه در رمانهای بعدی خود، سال بلوا و پیکر فرهاد هم استفاده کرد. الان هم وقتی شیرازیها حرف میزنند همین طور میگویند، یعنی از لهجه شیرازی که لهجه محلی است استفاده کرده و آن را در قافیه بکار برده است، استفاده از اصطلاحات روزمره معمولی و از این قبیل چیزها بسیار است که اگر بخواهم باز هم در این زمینه حرف بزنم نیز بحث بسیار است. Da᠎ta h as  been created by GSA C​ontent ᠎Genera tor  DEMO.

که تا امروز هم این “به” در لهجه شیرازی موجود است. اما راهی که حافظ از این میانه برگزید ترکیب و تلفیق عشق و عرفان و دست یافتن به شیوه ای است که تا عصر او اگر سابقه هم داشته، هرگز به این زیبایی و کمال نبوده است. در تعریفهای سنتی دربارهٔ شعر کهن فارسی، ویژگی اصلی شعر را موزون و آهنگین بودن وادای حق مطلب به زیباترین شیوه ممکن آن دانستهاند. بدون هیچ اغراقی شاعران وارثان و صاحبان اصلی جشنواره شعر فجر هستند و توفیق خدمت به این خوبان و فرهیختگان افتخاری بزرگ است. وی افزود: منتقد باید صادق باشد و فقط به نقد اثر بدون توجه به نویسنده آن نظر بپردازد، نویسنده تا جایی اهمیت دارد که در اثر دخیل است، مثلا نویسنده در اثر، زندگینامه خود را نگاشته باشد. وی تحلیل دستاوردهای داستان انقلاب اسلامی را با عنوان «در کوچههای انقلاب» از دیگر برنامههای مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری معرفی کرد و افزود: این رویداد که ۱۶ بهمنماه در سالن طاهره صفارزاده برگزار خواهد شد، به بررسی چیستی رمان انقلاب اسلامی با حضور اساتید میپردازد.  This post was w᠎ritten ​wi᠎th t​he help of G SA Con tent Gen​erat or DEMO.

مدیرکل مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری گفت: نشست تخصصی تحلیل شعار و شعار نویسی ایام انقلاب اسلامی نیز با عنوان «لحن دیوارها» نگاه مقایسهای شعارنویسی در دوره انقلاب با شعارنویسیهای اخیر دارد که ۱۶ بهمنماه برگزار خواهد شد. برای پرهیز از ملال رشته سخن را در همینجا کوتاه میکنم و در پایان بار دیگر وظیفه خود میدانم از همراهی و همدلی جامعه ادبی، اصحاب مطبوعات، و رسانهها، بهخصوص مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران در برگزاری شایسته این دوره از جشنواره صمیمانه تشکر کنم. «زبان» عنصری گویا برای روایت هر تمدنی است. این کتاب خلاصهای از کتاب رمان اولیس، رمان معروف جیمز جویس نویسنده ایرلندی است که مشتمل بر 18 اپیزود است، داستان یک روز از زندگی لئوپلد بلوم، همسرش مالی، استیون ددالوس و دیگران را روایت میکند. به اشتراک گذاشتن این برداشت­ها از داستان­ها خودش دنیای شیرین دیگری است که هر عشق به کتابی را درگیر خواندن بیشتر میکند. لندور جستوجوهایش را کلید میزند و در این مسیر با دانشجوی جوانِ عجیب، کنجکاو، مشتاق، و البته حرافی با نام خانوادگی پو مواجه میشود؛ که عملا خودش را به سیر تحقیقات کاراگاه تحمیل میکند.

این کشور با تاسیس انستیتو گوته که یادآور نام یوهان ولفگانگ گوته، شاعر و متفکر مهم و اثرگذار آلمانی است، توانست زبان و فرهنگ و در نهایت اندیشه خود را در کل جهان گسترش دهد. زبان ما شاعرانه است، پس هستی و تفکر ما شاعرانه است و برای انتقال این تفکر و این هستی و در نهایت بسط قدرت نرم ایران، چه راهی بهتر از زبان و ادبیات فارسی سراغ دارید؟ و تشکر و سپاس خالصانه از دوست شاعرم جناب آقای سید مسعود علوی که زمینه این همنفسی و همنشینی شاعرانه را فراهم کردند، خدایش یار باد. زبان فارسی نیز به همراه عربی از جمله زبانهای شاعرانه است. عمده هزینههای انستیتو گوته (بیش از ۷۰ درصد) توسط دولت آلمان (وزارت امور خارجه این کشور) تامین میشود و بخش کوچکی از هزینهها را نیز شهریههای دریافتی از زبان آموزان تامین میکند. بهاراتا مونی در همین دوران در ناتیاشاسترا در مورد نمایشهای سانسکریت و ادبیات کهن هند اظهار نظر میکند. زبان در نظریه ی محاکاتی، هیچ ساختاری از خود نداشت و بازتابی از دنیای مورد تقیلیدش بود و واژگان نمودی برای اشیای دنیای بیرونی بودند. حوزه مورد علاقه من نقد فرهنگ و دیپلماسی فرهنگی است. ما داشتههای بسیاری در حوزه دیپلماسی فرهنگی داریم، چرا که غنیترین میراث بشری بویژه در حوزه شعر از آنِ ما و تمدن ماست.

دیدگاهتان را بنویسید