بهترین راه تبدیل شدن به بالاتر با شعر در 10 دقیقه

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جشنواره بینالمللی شعر فجر یکی از مهمترین جشنوارههای ادبی و بزرگترین جایزه شعر در ایران است که از سال ۱۳۸۵ زمستان هر سال برگزار میشود. بکتاش سابقه داوری در جشنواره هایی هم چون جشنواره بینالمللی شعر فجر را نیز در کارنامه کاری خود دارد. او از شاعران معاصر است که شعر گفتن را به شکل رسمی از ۲۰ سالگی در نشریههای روشنفکری و غیر روشنفکری چون «فردوسی»، «نگین» و «بانوان» آغاز کرد و ۴۵ سال معلم مقاطع مختلف تحصیلی بوده است. یعنی مضامینی چون دفاع مقدس، آئینی، مذهبی، اخلاقی، اعتراضی، حق جویی، مبارزه با ظلم و حتی عاشقانههای عفیف اینها همه میتواند ذیل شعر انقلاب تعریف شود. یکی از ویژگیهای بارز این مجموعه، ساده و روان بودن اشعار است؛ معصومزاده با همین کلام، به نوجوانان آموزش میدهد که جهان را بهتر و زیباتر ببینند. مجموعه شعر «جنگل» سروده معصومه معصومزاده است. بهگفته علیپور، مجموعه شعر «که در نتوانستن برابریم دیگر» را نشر چشمه منتشر کرده است. This content has been generat ed by GSA C on te nt G enerat or Demoversion !

او نخستین رمان خود را با نام قرنطینه در سال ۱۹۶۲ میلادی نوشت. خلاصه رمان:: اسکارلت اوهارا، با تمام اخلاقهای تند و گهگاه کودکانهاش زنی است که رت باتلر دوستش دارد… انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب شعر «جنگل» را در ۳۰ صفحه با شمارگان دوهزار و ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر کرده است. آثار ترجمهشده، با نمایش مهارت نویسندگان بزرگ جهان در توصیف شخصیتها و رویدادها، افق جدیدی را پیش روی نویسندگان ایرانی باز کرد. در سده بیستم پیدایش فرمالیسم روسی و نقد نوی آمریکایی-انگلیسی باعث تحول عظیمی در موجودیت نقد در جهان شد و آن این که دغدغه اصلی نقد را از دو مسئله کشف نیت نویسنده و پاسخ خواننده به اثر ادبی دور کرد و پالود حال آن که تا پیش از آن این دو مسئله اصلیترین ره آورد بررسیهای منتقدان ادبی بودند. از نویسندگان مشهور رمان های جنایی می توان به خانم مارپل و شرلوک هلمز اشاره کرد که از معروف ترین رمان های جنایی جهان هستند. از دیگر رمان های معروف عاشقانه میتوان به دفتر خاطرات اولین، رمان بهچاپرسیده از نیکولاس اسپارکس اشاره کرد.

ماجراجویی تابستانی زیر آفتاب سیسیلی به زودی به یک داستان عاشقانه دردناک تبدیل میشود. وی در معرفی برنامههای مرکز آفرینشهاي ادبی حوزه هنری در سالگرد پيروزي انقلاب گفت: سامانه جامع نقد و تحلیل آثار ادبی با عنوان «اثرخانه» 17 بهمن ماه در تماشاخانه ماه حوزه هنری افتتاح میشود. یک خانوم جوان که متولد اوایل قرن بیستم است، به وسیلهی یک حادثه عمرش پایان ناپذیر میشود. تا اوایل قرن حاضر هجری خورشیدی، شاعران ما دو اصل کلی تساوی وزن مصراعهای شعر و نظم ثابت قافیه ها را رعایت کرده اند و اگر هم نوآوری ای در قالبهای شعر داشته اند، با حفظ این دو اصل بوده است. طول مصراع، تابع طول جمله شاعر است و قافیه نیز هرگاه شاعر لازم بداند ظاهر می شود. ابوالقاسم عارف قزوینی، شاعر و تصنیفساز قزوینی و سراینده شعر شناخته شده «از خون جوانان وطن لاله دمیده» است. در این گونه شعرها، شاعر مقیّد نیست مصراعها را وزنی یکسان ببخشد و در چیدن مصراعهای همقافیه، نظامی ثابت را ـ چنان که مثلاً در غزل یا مثنوی بود ـ رعایت کند.

باید دانست شعر بودن یا نبودن آثار ادبی، وابسته به دیدگاه ما نیست. پس اگر تعریفی مطلق هم نمیتوانیم یافت، باید حداقل تصویر روشنی از شعر در پیش چشم داشته باشیم. شعر، پدیده ای است که با همه افراد جامعه بشری سر و کار دارد و هر یک از این افراد، بنا بر سطح فهم خود و انتظاری که از شعر دارد، میتواند تعریفی برای آن داشته باشد. بنابراین نمیتوان به طور مطلق تعریفی ارائه کرد و گفت که شعر همین است و جز این نیست شعر. می گوییم این اسم کم مسمّی بود، زیرا نو و کهنه بودن، تنها در شکل موسیقیایی کلام نیست که با تغییر این شکل، بپنداریم حتماً شعر از همه جهات، نو شده است. در این جا آزادی عمل بیشتر است و البته از زیبایی ویژه موسیقی شعر کهن هم خبری نیست. شعر یعنی موسیقی کلمات. در خلاصه داستان این فیلم درام و موزیکال آمده است، پس از دوری از خانه و خانوادهاش به مدت ۱۰ سال، یک خوانندهی موسیقی کانتری به نام لیام پیج، دوباره به شهر خود بازمیگردد تا اتفاقات و مشکلات گذشته را حل نماید. البته خود هانتکه هم علاوه برنوشتن، دستی در سینما داشته و فیلمهایی مثل همین زن چپدست را که قرار است موضوع اصلی این نوشته باشد، کارگردانی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید