بالا در مورد شعر؟

واقعیت این است که هوش مصنوعی، پیش از این هم اهالی ادبیات و نویسندگی را تهدید کرده بود. پیش از این گوگل با دستیاری که ایجاد کرده بود، شاید پیشگام این فناوری بود. این چتبات که با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی توسعه پیدا کرده است، از طریق یک رابط کاربری گفتوگومحور، به سؤالات پاسخ داده و اطلاعات را در اختیار کاربران قرار میدهد. اما در دنیای واقعی این چتبات میتواند برای وبسایتها محتوا تهیه کند، به سؤالات مشتریان پاسخ دهد و همچنین پیشنهاد به دیگران ارائه کند. به گفته OpenAI، این ابزار با تمرکز روی سادگی در استفاده توسعه پیدا کرده است: «قالب گفتوگومحور این قابلیت را به ChatGPT داده تا بتواند به سؤالات بعدی کاربران هم جواب دهد، اشتباهات خود را بپذیرد و به چالش بکشد و همچنین درخواستهای نامناسب را رد کند.» افرادی که از این چتبات استفاده کردهاند، آن را بهگونهای جایگزین گوگل توصیف میکنند؛ چراکه میتواند توضیحات ارائه کند، به سؤالات پیچیده پاسخ دهد و برای مواردی مانند نحوه نوشتن کد و حل مشکلات راهحل ارائه کرده و همچنین پرسشها را بهینه کند. اما اکنون ابزار chatGPT شرکت open AI مهمترین محصول این فناوری را ارائه کرده است؛ محصولی که معرفی و ارائهاش همچون یک انفجار در فضای فناوریهای دیجیتال عمل کرد.

رمانهای زیادی در ایران و خارج از ایران منتشر شده که در آنها نویسنده ما را با خود همراه کرده و به سرزمین خیال خود برده است. ادبیات داستانی میتواند از ابتدای حضور انسان و یادگیری زبان وجود داشته باشد؛ چراکه در معنای اصیلِ خود ، تخیل، این عنصرِ شگفانگیز برای خلق ادبیات داستانی کافی است! در برخی موارد صحنه خود به یکی از شخصیتهای داستان بدل میشود و ممکن است لحن ویژهای به داستان بدهد. ژانر عاشقانه، معمولاً در کنار ژانرهای دیگر به کار گرفته میشود و به داستان رنگ و بویی دیگر میدهد. از طرفی دیگر لوک یک کارآموز نیروی دریایی بسیار منظم و جدی است که در شرف اعزام به خارج از کشور برای انجام وظیفه است. اگر بخواهیم خیلی کوتاه رمان را تعریف کنی، در میان کتاب های ادبیات، رمان، به داستانهای بلندی گفته میشود که اتفاقات و حوادث درون تخیل نویسنده را بازگو میکند. داستان نویسی مدرن در ایران که قدمت آن به حدود یک قرن می رسد، با مجموعه قصه های کوتاه یکی بود یکی نبود اثر محمدعلی جمالزاده آغاز شد. اگر میخواهید کـه عاشقانههایتان بـه ریسمانهاي دل بپردازد، این کتاب کـه بر اساس کتاب YA نوشته جنیفر نیون ساخته شده اسـت، اینکار را انجام می دهد.

در این اثر که به کوشش “محمد حقوقی” تدوین شده، نگاهی دیگر به اشعار این شاعر نواندیش عرضه شده و به صورت یک نقدواره ی قابل تامل، به خواننده نشان می دهد که چطور با دقت بیشتری به شعر “سهراب سپهری” بنگرد و در پرتوی این نگاه دقیق و عمیق، نکاتی را ببیند که هم واقعیات مخفی در پس پرده ی اشعار را آشکار کند و هم لذت بیشتری را نصیب خواننده ی آن کند. مردی در تبعید ابدی روایت زندگى بزرگمردى است که چون دیگر ستارگان پرفروغ راه دانش، نه تنها توسط مردمان هم عصرش فهمیده نشد بلکه رنج… ↑ آخوندزاده، ستارگان فریب خورده، ۱-۴. ↑ Kamali Dehghan، «The gag is tightened»، The Guardian. The New York Times. «مادام بوواری» را کتاب مقدس رئالیستها مینامند و به نظر من سهگانه محفوظ پایه و اساس سبک فلوبر را کاملکرده و غنا بخشیده و بیان وسیعتر و شیواتری دارد. مثلاً عنصر خیال، یکی از ابزارهای عمده بیان شاعرانه است امّا از میان چند شاعر همدوره، ممکن است یکی به تشبیه گرایش بیشتری داشته باشند، یکی به استعاره و دیگری به مجاز. اینگونه است که مثلاً انبوه اطلاعات پزشکی، مقالات، ویدئوها و عکسهایی که طی سالها مستمراً در اینترنت بارگذاری شده، میتواند یک ربات پزشک بسازد که قادر باشد تا حدی وظایف یک پزشک را انجام دهد.

 Con᠎te᠎nt was created  by GSA C​onte᠎nt Generator DE᠎MO​.

این ابزار از طریق یک نمونه عظیم از اطلاعات اینترنت آموزش داده شده است. آیا نشستهای هنرمندان هم سخنان غیر از ایشان دارد؟ جالب است بدانید که خرید رمان خارجی به صورت آنلاین، فرصت جذابی برای آشنایی با شیوه داستاننویسی و داستانپردازیِ ملتهای دیگر است؛ شما قصه را میشنوید و اگر علاقهمند باشید، روند شکلگیری ادبیات داستانی را در آن بررسی میکنید؛ هم لذت مطالعه نصیبتان میشود، هم لذتِ آشنایی با شیوه پرداخت ادبیات در سرزمینهای دور و نزدیک! اگر قصد خرید کتاب داستان خارجی را دارید، با سایت کتابانه همراه باشید. نسخه انگلیسی کتاب تا اول قرن بیستم میرسد، ولی بازنویسی فارسی شرح مفصل گسترش ایرانشناسی در انگلیس و آمریکا را تا زمان حاضر دربردارد و به علاوه علل محبوبیت رباعیات خیام در ترجمه فیتزجرالد و شهرت بینظیر مولانا در روزگار ما را بررسی میکند. این رمان یکی از رمانهای کلاسیک انگلیسی است که در اکثر مدارس ابتدایی انگلیسی زبان سراسر دنیا تدریس میشود. در این کتاب از نمایشنامههای همزمان با شکسپیر که ملهم از حوادث دوران شاه عباساند تا تأثیر شاعران ایرانی بر رمانتیکهایی چون تامس مور، بایرن، کالج و لی هانت و یا شاعران آمریکایی چون امرسون، ویتمن و نیز تأثیر آثار فردوسی، سعدی، حافظ، عطار و جامی بر ادبیات انگلیسی هر یک جداگانه بررسی میشود.

دیدگاهتان را بنویسید