اگر نمی‌کنید (انجام می‌دهید)ادبیات اکنون، شما متنفر خواهید شد} بعداً

ادبیات معاصر تاجیکستان به یک جریان فرهنگی در دورۀ تاریخی معاصر تاجیکستان در ادبیات این کشور اشاره دارد. رمان کیمیاگر اثر پائولو کوئیلو داستانی پرکشش و جذاب دارد، روح کلی داستان دعوت به آزاد شدن از تعلقات و وابستگیها و آغاز سفر است که در نهاد بشر وجود دارد. کتاب صوتی ملت عشق اثر الیف شافاک یکی از پرفروشترین کتابهای رمان ترکیه، داستانی از دلدادگی و عشق است. کتاب صوتی سینوهه پزشک مخصوص فرعون نوشته میکا والتاری ، یکی از درخشانترین و موفقترین آثار ادبی مصر باستان محسوب میشود که زندگی مردمانی در 3300 سال پیش در دوران آخناتون را به دقت روایت میکند. در ایران، نقد ادبی، فقط از دوران پس از اسلام، با نقد شعر آغاز شد. نقد ادبی و نظریه بسیار پیچیده و هیجانانگیز شده است؛ شاید به دلیل اینکه امروزه مفاهیمی در معرض خطر قرار گرفتهاند که بسیار مهمتر از خواندن یک متن ادبی یا صحبتکردن دربارۀ چگونگی ارائۀ جنسیت یا طبقۀ اجتماعی هستند.

 This data was created by G​SA Con te᠎nt᠎ Gen er at or  DE MO!

کتاب پزشک قانونی (باشگاه قتل زنان) نوشتهی جیمز پترسون ، داستان پلیسی و فوقالعاده هیجان انگیز یک پروندهی قتل را به تصویر میکشد که یکی از مقتولین هنوز زنده است و در سردخانه نفس میکشد. یکی از رجال سیاسی قاجار به نام هدایت قلی خان اعتضادالملک پدر او و زیورالملوک دختر حسین قلی مادر او بودند. «نقد ادبی» موضوعی است که در گفت وگو با حسین پاینده به عنوان یک منتقد ادبی میتوانست محملی برای طرح این موضوع باشد. کتاب رمان نقاب رنگین به قلم ویلیام سامرست موآم ، روایتگر داستان یک زوج است که هیچگاه با عشق و علاقه مشترک با هم زندگی نکرده بودند و بیانگر روابط انسانها با یکدیگر، عدم قهرمان گرایی و معمولی بودن و حتی فروتر از آن است. ملانی همیلتون ویلکز: همسر ضعیف اما خوش قلب اشلی که مورد نفرت و حسادت اسکارلت قرار دارد اما پس از این که در طول جنگ داخلی دچار رنج های مشترک می شوند پیوندی عمیق بین آن ها ایجاد شده و در نهایت اسکارلت متوجه می شود که عشق و حمایت ملانی همیشه منبع قدرت او بوده است.

دیگر سرودهٔ قدیمی، گیلگمش نام دارد. در فروشگاه کتاب سراج بیش از هزاران نوع رمان ایرانی و خارجی از بهترین نویسندگان و مترجمان وجود دارد. کتاب صوتی من پیش از تو نوشته جوجو مویز ، نویسنده و روزنامه نگار برتانیایی برنده دو جایزه انجمن نویسندگان رمان عاشقانه است. فردوسی بین سی و پنج تا چهل سال بیشتر نداشت که دقیقی شاعر حماسه پرداز و هم ولایتی او که نظم روایات ملی ایران را چند سال پیش آغاز کرده بود در سن جوانی به دست غلامش کشته شد و فردوسی بر آن شد تا کار نیمه تمام او را دنبال کند. رمان ” من پیش از تو ” اثر ” جوجو مویز ” و با ترجمه “شیدا رضایی” یکی از پرفروشترین کتاب های سال 95 در ایران و نیویورک تایمز است. کتاب همسر دوست داشتنی من از پرفروشترینهای نیویورک تایمز به قلم سامانتا داونینگ ، داستان زوج ثروتمندی را به تصویر میکشد که میخواهند با قتل دیگران به زندگی خود هیجان دهند و رابطهی عاطفیشان را دوباره سامان دهند. اگر مرا فراموش کرده باشد کاری خواهم کرد که من را به یاد بیاورد، کاری می کنم که دوباره من را بخواهد. رسالت مجموعه ی “شعر زمان ما” ارائه ی نگاهی جدید به شعر است که علاوه بر آن با معرفی شاعر، درک خواننده را نسبت به او نیز اعتلا می بخشد.

این کتاب خلاصهای از کتاب رمان اولیس، رمان معروف جیمز جویس نویسنده ایرلندی است که مشتمل بر 18 اپیزود است، داستان یک روز از زندگی لئوپلد بلوم، همسرش مالی، استیون ددالوس و دیگران را روایت میکند. برای یک روز بیشتر (For one more day) دربارهی خانوادهای است که در بینشان یک روح حضور دارد؛ از این رو شاید آن را داستان ارواح بنامید. کتاب رمان برای یک روز بیشتر نوشتهی میچ آلبوم ، اثری فلسفی پیرامون فانی بودن انسان و زندگی پس از مرگ است. کتاب صوتی کوری اثر ژوزه ساراماگو، اثری تمثیلی ، بیرون از حصار زمان و مکان، یک رمان معترضانه اجتماعی، سیاسی است که آشفتگی اجتماع و انسانهای سر در گم را در دایره افکار خویش و مناسبات اجتماعی تصویر میکند. قلبم را برایت بریدم تا اگر خواستی آن را بپوشی. در مجموع، زیباییشناسی قرون وسطی بر زیبایی، نظم و هارمونی خلقت خدایی تأکید میکرد و ادبیات را به عنوان بخشی از یک چرخۀ منظم دانش میدانست که به خداوند منتهی میشود و نقطۀ اوج آن خداشناسی است. کتاب رمان عشق غیر منتظره اثر جودی هدلاند ، تصویری زیبا از یک رابطهی عاشقانه را روایت میکند، مفهومی که در دنیای کنونی شکل صحیح خود را به دلیل فراتر رفتن از حد و مرزهای اخلاقی و مذهبی از دست میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید