انتخاب های برتر شعر

از سوی دیگر، سعی کردم کتاب نیمه تخصصی باشد و برای مخاطب غیرمتخصص ولی علاقهمند نیز قابل استفاده باشد، چراکه هدفم این بود که کارکرد بینش و ابزارهای شناختی در ادبیات را به جامعه معرفی کنم. نگاه برخی از مسئولان به جشنواره فجر همانند مستأجر است و جشنواره هرچه آرامتر و بیحاشیهتر و سر و صداتر برگزار شود برای مسئولین خیر بیشتری دارد. اما وقتی جناب مسئول خودش را مستاجر وادی شعر میداند، به دنبال اصلاح خانه رو به ویرانی نیست، معلوم است که مستأجر دلش برای دیوار نم کشیده نمیسوزد. زنی که تا پیش از ازدواج کارمند یک انتشارات بوده، در آستانهی ترفیع شغلی و بدل شدن به مترجمی کاردرست، معلوم نیست چرا این موقعیت را ترک میکند و در دنیای کسالتبار یک شهرک ویلایی پلکانی در دامنهی جنوبی یک کوهستان نهچندان مرتفع اسیر میشود. نظرات کارشناسان ادبی و اعمال آن، باعث رشد اثر میشود. به گزارش رجانیوز قالب آثار بررسیشده در اینپرونده بیشتر رمان هستند، اما مجموعهداستان و روایت نیز در آنها مشاهده میشود. گرچه مقام علمیخیام برتر از مقام ادبی اوست ولی شهرت وی بیشتر به واسطه رباعیات حکیمانه اوست که به بیشتر زبان های دنیا ترجمه شده و بالغ بر ۱۰۰ رباعی می باشد.

فردوسی بین سی و پنج تا چهل سال بیشتر نداشت که دقیقی شاعر حماسه پرداز و هم ولایتی او که نظم روایات ملی ایران را چند سال پیش آغاز کرده بود در سن جوانی به دست غلامش کشته شد و فردوسی بر آن شد تا کار نیمه تمام او را دنبال کند. او شاعری حساس است که شدت احساسات تند شاعرانه را ذکر می کند در همان حاف از حیث الفاظ هم به اشعار خود توجه دارد و از آوردن صنایع لفظی خودداری نمی کند . صنایع لفظی در اشعار حافظ با چنان مهارتی آورده شده که خواننده هیچگاه متوجه تصنع و ساختگی بودن آنها نمی شود. در اشعار نظامی ترکیبات و اصطلاحات خاصی وجود دارد و علاوه بر این نظامی در استفاده از کلمات عربی و اصطلاحات علمی زیاده روی کرده است چنانکه گاهی فهم برخی از اشعار او مستلزم بسیاری از علوم قدیمه است. ژرف ترین و عمیق ترین مفهوم در اشعار حافظ عشق است که می توان هم رگه هایی از عشق مجازی و هم رشحاتی از عشق حقیقی را در کلام او یافت، خود را بنده عشق می داند و از دیدگاه او عشق روح و حقیت عالم هستی است، عشق است که انگیزه آفرینش است، آدمی و پری همه طفیل هستی عشق اند. ᠎This  da ta has ​been do ne by GSA Content Generat or Demover sion!

فردوسی طبعی لطیف و خوبی پاکیزه داشت.سخن او از دروغ و بدگویی و چاپلوسی به درو بود و تا می توانست الفاظ ناروا و دور از اخلاق و ادب به کار نمی برد به طوری که شاهنامه را از این حیث باید اخلاقی ترین و پاک ترین و شایسته ترین اثر منظوم فارسی دانست. درباره رمان صد سال تنهایی فقط باید گفت که با خواندن آن با شاهکاری مدرن روبهرو خواهید شد. داستان با محوریت شخصیت دو دختر به نامهای آملیا و بِکی پیش میرود و در خلال آن با جامعه انگلیس و پیچیدگیهای رفتاری انسانی آشنا میشوید. حافظ با قرآن شریف بسیار مانوس بود و آنرا حفظ داشت و تخلصش مشعر بر آن است. در اوایل قرن هفتم به علت شهرت و معروفیتی که داشت محمود سلطان محمد خوارزمشاه گریدد ناچار با پسرش جلای وطن کرد و از نیشابور به زیارت خانه خدا و از آنجا به بغداد و ملطیه رفتند و در ملطیه به مدت هفت سال اقامت گزیدند. نخست ایجاد رصدخانه ای به فرمان ملکشاه و دوم اصلاح تقویم پارسی که به تاریخ جلالی یا ملکشاهی شهرت یافته است. کتاب رمان خاطرات یک خون آشام – جلد دوم (کشمکش) به قلم ال جی اسمیت روایتگر زندگی دختر جوان دبیرستانی به نام النا گیلبرت است که قلبش میان دو برادر خون آشام، استفن سالواتوره و دیمن سالواتوره گیر میکند.

با چنین دیدی است که شاعر برای ترکیب تکبیتهایی زیاد و ساخت یک غزل واحد، از تلمیحات و ارجاعات زیادی استفاده میکند. ادبیات این نوع رمان به گونهای است که خواننده همذات پنداری شدیدی با قهرمان داستان داشته و همواره در حال حدس و گمان برای یافتن جنایتکاران است. نقد ادبی به معنای مطالعه، بحث، ارزیابی و تفسیر محصولات ادبی است. وی با اشاره به اینکه امسال نسبت به دورههای گذشته شاهد رشد ۲۰ درصدی نسبت به سالهای قبل بودیم تصریح کرد: سال قبل ۲۷۰۰ کتاب ارزیابی شد و در این دوره ۳۱۲۵ عنوان کتاب بررسی و ارزیابی شد. علی رمضانی در این نشست که امروز (نهم بهمنماه) با حضور رضا اسماعیلی، دبیرعلمی هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر و اصحاب رسانه به میزبانی خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، در سخنانی ضمن تبریک فرارسیدن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از شعر به عنوان ثروت ملی ایرانیان که خلق تام و تمام و نیز خلق کننده است یاد کرد و گفت: در سایر گونههای ادبی به اندازه شعر الهامبخشی و روان شدن بر زبان اقشار مختلف را شاهد نیستیم. با خواندن رمان خانم دالووی به عنوان یکی از بهترین رمان های جهان، متوجه میشوید که چرا ویرجینیا وُلف را به عنوان یکی از بهترین نویسندگان قرن ۲۱ میشناسند.

دیدگاهتان را بنویسید