ادبیات Blueprint – شستشو و تکرار

اما فن شعر ارسطو تنها رسالهٔ مستقل و منطبق بر منهج نقد در این باره میباشد. از میان سایر آثار شجاعی، نثر روان و گیرایی قلم نویسنده در این کتاب به اوج خود رسیده است. داستانی ساده و روایتی روان به دور از توضیح و توصیف اضافی. وی در توضیح این برنامه گفت: نوقلمانی که استعداد آنها توسط استادان تایید شده، در یک دوره آموزشی شرکت و کار نگارش نخستین رمانشان را با موضوع انقلاب اسلامی شروع میکنند. توضیح کتاب:کتاب پژوهشی است در باب((نقد ادبی)) که با تاریخ ادبیات مدلل یعنی علم تاریخ از منظر گوستاو لانسون آغاز میشود ;سپس نویسنده نظریهها و روشهایی را در نقد ادبی مطرح میسازد که در این حوزه تاثیر گذار بودهاند .نقد هنرمندان، خاصه هنرمندان قرن بیستم، مقوله دیگری است که نویسنده آن را تبیین کرده است . تطبیق­گرایان ادبی با توجه به اینکه این شاخه ماهیتی بین­المللی و فرازبانی دارد باید مهارت درک زبان­های متنوع را داشته باشند تا در پژوهش­های خود به مشکل برنخورند، همچنین آشنایی با متون ادبی و نقد ادبی و گاه تاریخ ادبیات و درنتیجه تسلط بر آن­ها امری ضروری است. Th is a᠎rticle has be​en writt​en wi th G SA C᠎ontent Generator DEMO​.

هرچند تعداد رمان­های ایرانی ارزشمند، بسیار بیشتر از این چند کتاب معرفیشده است، اما فهرست زیر تنها تعداد کمی از چند رمان ایرانی­ است که شاید معروفتر و همهپسندتر باشند. با این همه، اگر تا کنون شاهکار بلند کلیدر را نخوانده­اید، آن را در فهرست خواندنی­های خود قرار دهید. اما اینکه آیا فروش بهتر آثار ترجمهشده در قیاس با آثار نویسندگان ایرانی اتفاق بدی است یا نه؛ آسیبرسان است یا نه؛ میتواند به انقراض ادبیات داستانی جدی این مرز و بوم بینجامد یا نه و مسائلی از این دست، بارها و بارها دستمایه حرف و بحث و سخن نویسندگان و منتقدان قرار گرفته و هیچگاه هم به نتیجهای درخور ختم نشده است. شاید بهترین تعبیری که از تفکر او بتوانیم ارائه کنیم اعتقاد به سوسیالیسم و در عین حال اعتقاد به آزادیهای سیاسی است. شاید بتوان بهترین ویژگی این کتاب را واقعی بودن داستان و شخصیتها دانست؛ آنطور که همه­ ما بتوانیم هر سه شخصیت را درک کنیم و زندگی هر کدام را تداعیگر دغدغهها و خلقوخوی مشترک زنانهٔ خودمان بدانیم. دولت­ آبادی در این کتابِ خود نیز از زندگی می­نویسد.  C onte᠎nt has ᠎been gen erat ed by G SA Con᠎tent G᠎en erat or  D em ov er​sion​!

جای خالی سلوچ رمانی از محمود دولتآبادی است که در دوره­ ی سهساله حبس خود، در ذهنش پرورانده و بلافاصله پس از آزادی از زندان ساواک طی ۷۰ روز نوشته است. هر کسی که زودتر این کارها را میکرد، به این معنا است که در مرجعیت آینده میتوانست نقش داشته باشد. علاوه بر این در حکمت ,لغت, ادبیات فارسی و عربی استاد بود. کتاب چشمهایش معروف­ترین اثر بزرگ علوی است که در آغاز رمان، تهران و خفقان حاکم بر آن توصیف می­شود. سَووشون نام نخستین رمانِ سیمین دانشور است و علت نامگذاری این کتاب هم، تشابه سرنوشت یکی از شخصیتهای داستان با سرنوشت سیاوش بوده است. داستان این رمان موضوعی مشخص را روایت می­کند و شاید نقطه­ٔ قوت آن در این باشد که فضای کلی داستان با شخصیت­ها و جزئیات زیاد پیچیده نشده است. داستان رمان چراغ­ها را من خاموش می­کنم در دههٔ ۴۰ در محلهٔ بوارده آبادان رخ میدهد که راوی آن زنی ارمنی به نام کلاریس آیوازیان است. سلوچ نیست و نبودن او تمام این کتاب را پر کرده است. Th is content h᠎as been done ᠎by GSA Con᠎tent G​enerator᠎ D em᠎ov᠎er si​on​.

روزگار غریبی است نازنین… در این آثار پایه و اساس روایت همچنان رئالیستی است اما نجیب محفوظ با استفاده از نمادگرایی آن را به شکلی بومی درمیآورد و مسائل دنیای عرب و جهان سوم را مطرح میکند. نوع گفتوگو در بین شخصیت­های این کتاب بهگونهای است که هم مخاطب عام و هم مخاطب خاص خود را جذب کرده و به تفکر درباره حرف­های ردوبدلشده میان آنها مجبور می­کند. آیدین، شخصیت دوستداشتنی، جذاب و متفاوت سمفونی مردگان، پسری روشنفکر، شاعر، بسیار فعال و رادیکال است که در خانوادهای بهشدت سنتی و پدرسالار زندگی می­کند که نهتنها شخصیت­های داستان، قلباً او را دوست دارند و ستایش می­کنند، بلکه خواننده هم جذب شخصیت متفاوت او خواهد شد. این کتاب به شرح حال واپسین روزهای حضرت زهرا سلام الله علیها می­پردازد و اگرچه کتاب­های زیادی در مورد زندگی آن حضرت در دسترس است که بیشتر ذکر مصیبت دارند و به ارائه یک بیوگرافی از زندگی آن حضرت بسنده کرده­اند، این کتاب روایت افراد مختلف از ایشان و خطاب به اوست. دانشور در این داستان پرحرکت و ماجرا، با نثری شاعرانه، دقیق و محکم، تصویری درونی و هنرمندانه از تحولات منطقه فارس در سالهای جنگ دوم جهانی خلق میکند. در واقع میتوان گفت، واژه-مفهوم نظریه، مبتنی بر نگرش و راهکار علمی است و اگر در تعریف ادبیات، علمی بودنش مورد تردید باشد، ابداع و طرح موضوعی به نام نظریه ادبی، اساساً بلا موضوع خواهد شد؛ زیرا عدهای باور دارند که ادبیات با عواطف و احساسات و خروجی تراوشهای عاطفی از ذهن و جاری شدن آن بر زبان (گفتار و نوشتار) تأکید بسیار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید