ادبیات روش‌ها برای دانش‌آموزان تازه‌کار

تراژدی یا سوگنامه : ادبیات تراژدی نوعی ادبیات است که داستان های عاشقانه و غم انگیز را معمولا به این سبک می نویسند. کلیدر سرنوشت رعیتهای ایرانی و قبایل چادرنشین را در دورهای که سیاست زور حاکم است، به تصویر میکشد. اعتیاد موضوعی نیست که مربوط به سیاست و یا جناح خاصی باشد بلکه دغدغه بیشتر مردم است. نویسندگان بزرگ روس و آمریکایی و فرانسوی نیز در این دوره معرفی میشوند که از میان آنها میتوان به داستایوفسکی، تولستوی، مارک توین، انوره دو بالزاک و ویکتور هوگو اشاره نمود. معاونت فرهنگی نیز کمترین نقش در دانشگاهها را از آن خود کرده است. قزلی در برهههایی مدیر فرهنگی بوده و مسئولیتهایی همچون مدیریت بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و دبیری اجرایی جشنواره و جایزههای ملی را بر عهده داشته است. او در حال حاضر مدیر نشر جامجم و رئیس خانه شعر و ادبیات است. در صفحه امروز به سراغ این نویسنده و ناشر رفتیم تا درباره نوع کار او در نشر جامجم صحبت کنیم و شرایط انتشار کتاب در این اوضاع را بدانیم. گرچه هیچ اشارهی مستقیمی به زمان وقوع حوادث نمیشود اما از بستر ماجراها مثل دبیرستان دخترانهای که معلمان مرد دارد میتوان فهمید که مربوط به دوران پیش از انقلاب است. A​rticle h​as been gener᠎at᠎ed wi th the help ​of GSA Co​nten t Ge nerator  DEMO​!

این مجموعه شعر سنتی و نو درباره زندگی و از شاعران مختلف ایرانی است و امیدواریم که از خواندن این اشعار زندگی نهایت لذت را ببرید. او پس از اینکه بر سر مزار پسر یازده سالهاش میرود، به فکر زندگی بعد از مرگ میافتد. سوسور نظام زبان را بر روی لانگ متمرکز نمود و نشانه های زبانی را به دال و مدلول تقسیم بندی کرد که همگی قراردادی هستند و قابل تغییر در نظام معنایی زبان. روسریشو مرتب کرد ، به ناخناش نگاه کردم ، انگار هنوزم مراقب ناخناش نیست ، دلم می خواست فریاد بکشم ، بغض داشت خفم می کرد ، کاش میشد از ماشین بزنم بیرون و تموم خیابون رو زیر بارون بدوم و داد بزنم ، قطره های عرق از روی پیشونیم میچکید توی چشمام و با قطره های اشک قاطی میشد و می ریخت روی لباسم ، زیر بارون نرفته بودم اما .. خیس بودم، خیس ِ خیس … به دلیل اینکه روایت با فرم روزنامهنگاری قرابت دارد و مخاطبان روزنامه هم که مردم هستند. به همین دلیل در هر سوژهای آدمهای مرتبط با خودش را پیدا کردم. همه اینها حاصل یک عمر زیست با کتاب است نه اینکه شب بخوابید، صبح بیدار شوید و فلان موضوع به ذهن شما برسد!

ذهن شاعر یا نویسنده در این نوع نقد حکم یک کاتالیزور را دارد که در واکنش ها شرکت می کند و خروجی واکنش ها،برآیندی از تجارب شخصیت هاییست که مولف خلق کرده ولی این همه تمامی خصلت های شخصیتی خود مولف نیست بلکه نتیجه ی آمیزش شخصیت های اثر اوست. در واقع من این ظرفیت را در ذهن آقای رضایی بیدار کردم و از اینجا به بعد دیگر لازم نبود کاری انجام دهم. همه زندگی من به نوعی درگیر همین آدمها و سوژهها بوده است و توجه داشتهام چه موضوعی دغدغه دیگران است یا چه موضوعاتی بوده که در آن روایتهای جذابی وجود دارد. کسی که درگیر اعتیاد است، میتواند کتاب «ویولنزن روی پل» را بخواند. نمونه دیگر کتاب «ویولنزن روی پل» آقای خسرو باباخانی، نویسندهای است که نزدیک به ۳۰ سال به شکل سنگینی درگیر مسئله اعتیاد بوده است. در این روایتها تلاش کردیم دغدغههای عمومی مردم را مد نظر قرار بدهیم مثلاً موضوع کتاب «ویولنزن روی پل» اعتیاد است. داستان فیلم یک زوج بینقص، درباره شخصی بهنام «زوئی ویلیامز» است که باید به سرمایه گذار بزرگی ثابت کند برنامه دوستیابی جدید شرکتش کار میکند؛ از این رو، او آن را بر روی خودش آزمایش میکند و خیلی زود با «الیور بکت»، یک هنرمند خودخواه که کاملا نقطه مقابل اوست، قرار ملاقات میگذارد.

شما در نشر جامجم به دنبال انتشار روایتهای مردم هستید که خواندن این روایتها مورد اقبال هم قرار گرفته است. کارنامه نشر جامجم از زمان مدیریت او نشان میدهد در کسوت ناشر، موفق بوده است؛ کتابهایی که در یک سال اخیر در نشر جامجم منتشر شده توسط مخاطب خوانده شده و مورد اقبال قرار گرفته و در شرایطی که همه از ضعف چرخه صنعت نشر صحبت میکنند به چاپهای چندم رسیدهاند. هر کسی میتواند این تجربههای شخصی که به سادگی نوشته شدهاند را در هر کجا بخواند و لذت ببرد؛ خانه، مترو، اتوبوس و هر وقت فراغت. درست است که در بعضی نمونهها تمثیل، کنایه، استعاره و ایهام باعث میشود اشعار کمی پیچیده به نظر بیایند اما همین رمزگشایی باعث سرگرمی و لذت ادبی میشود. کریستوفر به مدرسهای استثنایی میرود و متوجه میشود درک و ارتباط برقرارکردن با افراد دنیای خارج بسیاردشوار است. از آن طرف هم برخورد با آدمها در مناسبات مختلف مثل دورههای آموزشی به من کمکهای زیادی کرده است؛ مثلاً با زهرا قدیانی، نویسنده کتاب «دو جان» که خردهروایتهای بارداری ۲۰زن را نوشته در دورههای آموزشی آشنا شدم و من آنجا متوجه شدم ایشان میتواند این روایتها را بنویسد. یا غلامرضا طریقی که «رنجین کمان» را نوشته است همه او را به عنوان شاعر میشناسند.

دیدگاهتان را بنویسید