ادبیات انتخاب های برتر

ادبیات حوزه اجتماعی را میپسندید یا قصد دارید درگیر رمانهای عاشقانه ناب ایرانی شوید؟ دوره ی اول : در این دوره گرایش شاعر به سرودن اشعار اجتماعی و سیاسی است که در مجموعه های قطعنامه ، آهن ها و احساس و هوای تازه دیده می شود. رمان چشمهایش اثر بزرگ علوی یکی از جریان سازترین و تاثیر گذارترین رمانهای ایرانی است که نه تنها بر ادبیات بلکه برجامعه ایرانی و حتی تحولات اجتماعی دهه پنجاه موثر بوده است. هرچه دربارۀ این رمان بگم کم گفتهام. تکنیکهای مدرن الان در رمان ایرانی به خوبی درونی شده است و رماننویسان ما به این تکنیکها تسلط پیدا کردهاند. شنیدم یکی از علمای اخلاق هم این رمان را معرفی کردهاند. چیستا یثربی، نویسنده و کارگردان متولد آلمان، داستان زندگی خودش را در این سری داستانها تعریف کرده است. ادبیات داستانی یا داستان تخیلی سبکی است در ادبیات و به داستانهایی اطلاق میشود که بخشی از آن یا همه آن به صورت حکایتی یا نقلی و به شیوه خیالی و تصوری نوشته میشود. This has been g en er᠎ated by GSA  C​ontent Ge᠎nera to r ​DEMO !

حتی اگر بخشی از حقیقت در شرق عالم باشد؛ در آیینی شرقی. درباره پروتکلها، مهم بود اگر آیتالله از دنیا میرود، چه کسی زودتر اطلاعیه بدهد، چه کسی مجلس ختم اول را بگیرد، نماز را چه کسی بخواند. اگر شما به اندازه کافی اطلاعات مربوط به جزئیات زندگی شهید را در اختیار داشته باشید میتوانید یک زندگینامه جذاب و مناسب را به رشته تحریر درآورید. فیلم 365 روز راوی رابطهٔ پرهیاهویی میان لورا یک دختر جوان لهستانی متصدی فروش اجرایی و یک سرکردهٔ خوش هیکل و جذاب مافیای سیسیلی به نام ماسیمو است. داستانی عاشقانه در دهه ۱۹۵۰ ایتالیا، در میان باغهای زیتون که عشقی ممنوعه را روایت میکند. رمان شرق بهشت از رمان عاشقانه خارجی معروف و محبوب در آمریکاست که به قلم جان اشتاینبک به چاپ رسیده است. سه بار خواندهام. در این رمان استانبول شهر نیست یک شخصیت کامل است. این را بگویم که رهبرانقلاب بعد از ترور وقتی در بیمارستان بودند تعدادی از نویسندگان به عیادتش رفته بودند؛ آقا در آن دیدار این رمان را معرفی کرده اند. شاید بهترین رمان سیاسی دنیا. از آن جایی که درجه سختی مطالعه کتابها از نظر بار واژگان به کار برده شده متفاوت است شاید بد نباشد این بار انتخابتان را با قانون 5 انگشت ارزیابی کنید!

شاید نشانی از آن زندگی در این رمان یافتید. یکی از مهمترین این مفاهیم نیز مفهوم «شهید» و مباحث پیرامون آن است. چنانچه پیشتر بیان شد، ادبیات کودکان از جنبههای مختلفی قابل بررسی است و البته در حوزههای مختلفی میتوان از آن استفاده کرد. دو سوی این ماجرا در دامنه ای قابل پذیرش و از جایی به بعد قابل طرد شدن و اشکال است. این دوقطبی، سالهای ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ را به سالهایی پر از درگیری و تحرک و اعتراض مبدل کرد. از آنجایی کـه او میـــخواهد وضعیت سنی خودرا مخفی نگه دارد، فرار میکند و این امر باعث میشود کـه او هیچ رابطه طولانیمدتی واقعی نداشته باشد. در عین حال منکر این هم نمی توانیم شد که اینها به هر حال، در مواردی تنگناهایی نیز ایجاد می کنند و بسیار طبیعی است که شاعری برای رهایی از این تنگناها، نظام قراردادی وزن و قافیه را بشکند و یا حداقل اصلاح کند تا آزادی عمل بیشتری در عناصر خیال و زبان بیابد.

کومیل نانجیانی و ایسا رائه در این فیلم نقش آفرینی می کنند. به دور از نگاه ماتریالیسیتی زولا در این رمان، این رمان اما انقلاب و تغییر نگاه معدنچیان را خوب تصویر میکند. اتمسفر داستان را با خواندنِ این رمان فهمیدم. شخصیت های داستان این رمان با شخصیت های نمایشنامۀ دکتر فاوست مقایسه کنید. فقط اینکه اکو یک نشانهشناس حرفهای و یک کتابخوان حرفهای بوده و این رمان محصول این دو کار حرفهای اوست. خودش میگوید در این رمان جملات را از کتابهای مختلف کنار هم گذاشتم؛ اغراق میکند قطعا! اورهان این رمانش را دادائیستی میداند. حتی بعضی آن را بینوایان دوم خواندهاند. نوع نگرش پژوهش­گران به این رشته از آغاز تا کنون گوناگون بوده است و منجر به زمینه­های پژوهشی متفاوتی شده است به­طوری­که هرکدام از این پژوهش­گران ادبیات تطبیقی را گاه با مدنظرقرار­دادن اختلاف زبان و اثبات ارتباط تاریخی و گاه با مدنظرقراردادن ارتباط آن با سایر رشته­ها و به­بیان­دیگر توجه به شاخه­هایی از آن و بی­توجهی به برخی دیگر باعث پیدایی تعاریف و نظریه­ها و مکاتب متفاوتی شده­اند که در رأس آن­ها دو مکتب بنیادین فرانسوی و امریکایی قرار دارد و سایر نحله­های امروزی همگی از آن­ها متأثرند.

دیدگاهتان را بنویسید