ادبیات آزمایش: خوب یا خطرناک؟

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: در روزهایی که برخی تلاش میکنند آرامش حوزه فرهنگ و هنر را برهم بزنند، داوران جشنواره شعر بدون هیاهو و فشار کار علمی و فنی خود را پیشبردند که از عوامل اجرایی این جشنواره قدردان هستم. دبیر جشنواره شعر فجر در پایان سخنان خود با اشاره به بخش بینالملل این جشنواره گفت: در این بخش دغدغه داریم که بیشتر به زبان و ادبیات فارسی توجه شود و این زبان در دیگر کشورهای فارسیزبان احیا شود. در دانشگاه فردوسی مشهد محمدمهدی سیار شاعر سرشناس کشورمان پیشنهادی به دانشجویان و محققان داد که باید بررسی کرد در یک قرن گذشته چه اتفاقی برای شعر فارسی رخ داده است و چه فراز و فرودهایی داشته است! دوم برگزاری نشست دانشگاهیان در دانشگاه فردوسی مشهد با حضور اساتید دانشگاه و شاعران که هم شعرخوانی و هم طرح مباحث ادبی بود. رمضانی با اشاره به برگزاری دوره آموزشی آل جلال در کنار جایزه جلال امسال گفت: در کنار جشنواره شعر فجر امسال نیز دوره آموزشی کلک خیال از ۱۲ تا ۱۴ بهمنماه با حضور ۱۲۰ شاعر جوان و آموزش پذیران جوان شعر در ۳۱ استان با حضور ۱۳ نفر از اساتید برگزار خواهد شد.  This c onte᠎nt w​as created ᠎by G​SA Content  Generato r DEMO!

زمستان نیز رفت اما بهارانی نمیبینم/ بر این تکرار در تکرار پایانی نمیبینم/ به دنبال خودم چون گردبادی خسته میگردم/ ولی از خویش جز گردی به دامانی نمیبینم/ به غواصان بگو کافی ست هرچه بی سبب گشتند/ در این دریای طوفاندیده مرجانی نمیبینم/ چه بر ما رفته است؟ دبیر جشنواره بینالمللی شعر فجر گفت: با برگزاری شعر فجر به دنبال این هستیم که در حوزه ادبیات پویایی شکل گیرد و شاهد خلاقیت و رونق بیشتری باشیم و در جلسات مختلف راهکارهای آن را بررسی کردیم. معنا وقتی شکل می گیرد که در تعامل خوانندگان با متن ظهور یابد و حتی یک نفر با خوانش هر باره ی یک متن می تواند تفاسیر مختلفی از آن استنباط کند. لوی استراوس با به کار بردن نظریه ی سوسور در اساطیر، بر این باور بود که اسطوره، ساختاری شبیه زبان دارد و هر اسطوره نوعی از پارول(گفتار) است که می توان از درون این پارول های مختلف، لانگ یا ساخت کلی اساطیر را دریافت. در این نوع نگاه همواره یک اصل بر دیگری برتری دارد و در کل گفتار بر نوشتار ترجیح داده شده است (آوامحوری). زندگینامه داستان زندگی یک فرد واقعی است که توسط خود شخص یا فرد دیگری است،که می تواند یک صفحه یا چند کتاب طولانی (زندگینامه مارک تواین …) زندگینامه رویدادهای زندگی یک فرد را بررسی و بدنبال یافتن معناها در آنهاست.بخشهای عمومی زندگینامه ها شامل موارد زیر هستند:جزئیات شخصی (Personal Details)این بخش شامل نام ، نام پدر، آدرس ، شماره تلفن ، آدرس پست الکترونیک و تاریخ تولد یا مرگ و وضعیت تاهل ، زمان ازدواج ، تعداد فرزندان و سن فرزندان و غیره است.تحصیلات و توانایی های علمی (Education and Qualifications)این قسمت شامل سوابق تحصیلی و علمی از ابتدای دوره تحصیلی تا آخرین مدرک تحصیلی ، رشته ها و گرایش ها و زمان بندی هر دوره ی تحصیلی و نام مکانهای تحصیل میباشد.سوابق شغلی (Skills and Work Experiences)در این بخش باید کل سوابق شغلی ، اعم از تمام وقت یا پاره وقت ، با ذکر نام و آدرس محل کار ، به اضافه تاریخ و زمان و مدت اشتغال را بنویسید.انتشارات و مقالات (Publications)فهرست کتب و مقالاتی که تالیف و تهیه و یا گردآوری شده است و یا در کنفرانس ها ارائه نشده همراه با زمان انتشار را در این قسمت قید نمایید.

اروین یالوم در این رمان خواندنی خود به طرز حیرت انگیزی واقعیت و خیال را در هم آمیخته و داستانی پرکشش مملو از واقعیت و داستان، عشق و دلدادگی، دیوانگی و جنون و سرانجام نیروی معجزه آسای دوستی را شرح می دهد. ریشه ی زبانی ادبیات را می توان برگرفته از ادب دانست علاوه بر آن ارتباط ادبیات با ادب را می توان از آن جهت دانست که شاید بتوان گفت ادب در بر گیرنده ی مفهوم فرهنگ دانش است و ادبیات خود نیز مجموعه ای از دانش های ادبی است . در برخی موارد صحنه خود به یکی از شخصیتهای داستان بدل میشود و ممکن است لحن ویژهای به داستان بدهد. اگر عذرخواهی را به تاخیر بیندازی سخت تر خواهد شد و در نهایت غیر ممکن می شود. دیروز فیلمی به کارگردانی دنی بویل است و روایتگر داستان نوازنده ای است که یک روز پس از بیدار شدن ، تبدیل به تنها کسی می شود که ترانه های گروه بیتس را به یاد می اورد. یکی از کار هایی که امروزه افراد زیادی آن را پیشنهاد می کنند و فرهیختگان بسیار زیادی تلاش دارند که ما در طول روز این کتاب ها را بخوانیم و به واسطه آنها، چیزی یاد بگیریم، کتاب های ادبیات است.

و نه اینکه متون چه معنایی می دهند. چه بسا میتوان ادعا کرد که شعر تعلق به زبان فارسی دارد و زبانهای دیگر اینقدر ساختاریافته و آهنگین و موزون در شعر نیستند. برای مثال اشعاری به زبان فارسی دَری سروده شدند. اسماعیلی با بیان اینکه داوران شبانهروزی به بررسی آثار پرداختند، گفت: بحث و جدلهای ادبی میان داوران گاهی شکل گرفت تا بتوانند در خصوص آثار به نظر مشترک برسند. در دوره های گذشته گاهی نشستهایی در این کشورها هم برگزار میشد که امسال به دلیل محدودیت زمانی میسر نشد. از آن به بعد فرهنگها و کتابهای صرف و نحو ایتالیائی تهیه و منتشر و فرهنگستان دلا کروسکا Della crusca در سال ۱۴۸۵ در فلورانس تأسیس گردید و رفته رفته از رونق لاتین کاسته و بهمان نسبت بر ترقی و عظمت و وسعت زبان ایتالیائی افزوده میشد. ↑ میرعابدینی، صد سال داستاننویسی (جلد دوم)، ۱۳-۱۴. ↑ “ARTS AND CULTURE”. ۵۲. ↑ صفا، ذبیح الله، تاریخ ادبیات در ایران، فردوس، تهران، ۱۳۷۸، چ ۱۵، ج۱، ص۱۵۴. دریدا کل تاریخ متافیزیک غرب، از افلاطون تا حال را بر خطایی دیرینه استوار می یابد و آن جست و جوی یک مدلول متعالی است که همه چیز را بتوان به آن ارجاع داد.

دیدگاهتان را بنویسید