آیا واقعا ادبیات به اندازه کافی انجام می‌دهید؟

دبیر هفدهمین جشنواره بینالمللی شعر فجر اضافه کرد: در این دوره برای تمرکززدایی، افتتاحیه در استان فارس و در شهر شیراز برگزار شد. رضا اسماعیلی، دبیر هفدهمین جشنواره بینالمللی شعر فجر در این نشست ضمن تبریک ایامالله دهه فجر عنوان کرد: در جشنواره امسال سعی کردیم با استفاده از تجربیات و تلاشهای مدیران، دبیران و داوران ادوار پیشین، تمام تلاش خود را معطوف به برگزاری جشنواره با یک روال مناسب و شایسته کنیم و بتوانیم هم در بخش رقابتی و هم در بخش ویژه از جمله محافل ادبی و بخش بینالمللی جشنواره -که به شاعران فارسیزبان اختصاص دارد- شاهد اتفاقات خوبی باشیم. چنانکه شاعران عارف با استفاده از کلمات نمادین منظور و مقصود خویش را بیان می کردند. در این نگاه حداقلی استفاده از ادبیات در حاشیهی آموزشهای رسمی و به عنوان یک فعالیت جانبی تلقی میشود که توان محدودی برای اثرگذاری دارد. کتاب از ابتدا توسط مردی ناظم نقل میشود و در ادامه ناظم شروع به نقل از زبان زن ناشناسی مینماید که در حقیقت به طور هنرمندانهای راوی انتقال پیدا میکند و احساساتی که توسط این زن بیان میشود بسیار لطیف و دقیق است و از جانب نویسندهای مرد اینگونه توصیفات جالب و قابل تحسین است. اگر به قول آن اندیشمند یگانه آلمانی یعنی «مارتین هایدگر» ایمان بیاوریم که زبان خانه وجود است و «اندیشه» از طریق زبان پدیدار میشود و رخ مینمایاند، پس میتوان این نکته و این ایده را نیز محتمل دانست که اندیشه ایرانیان و نظام فکری آنها نیز یا شاعرانه است یا با شعر پیوندی ناگسستنی دارد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری هفدهمین جشنواره بینالمللی شعر فجر، امروز یکشنبه 9 بهمن ماه با حضور علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، رضا اسماعیلی، دبیر علمی این دوره از جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار و اسامی داوران و نامزدهای بخشهای مختلف این جشنواره اعلام شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در آیین اختتامیه جشنواره داستان کوتاه نقش آفرینی زن مسلمان ایرانی گفت: نگاه زن در تفکر غربی نگاه ابزاری و کالا محور است، این مسیری که غرب در قرنهای اخیر در این خصوص پیموده و نتیجه اش از هم پاشیده شدن بنیان خانواده در غرب شده است. شخصیت مثبت و منفی در داستان من وجود ندارد. به عقیدهی من کلام موزونی که دربرگیرندهی مثلثِ «تعهد، احساس و خلاقیت» باشد را میتوانیم «شعر» بدانیم. در ابتدا، این کتاب نقش مهمی که در نجات زبان فارسی داشته است. 11 زبان نمادین شاملو : نماد در شعر فارسی از قرون گذشته وجود داشته است. دبیر هفدهمین جشنواره بینالمللی شعر فجر در ادامه ضمن اشاره به رشد 20 درصدی استقبال از این دوره از جشنواره، اضافه کرد: سال گذشته 2 هزار و 700 عنوان کتاب مورد ارزیابی داوری قرار گرفت و امسال 3125 عنوان کتاب توسط داوران داوری شده است.

مولانا جزو معروفترین شعرای دنیا میباشد و به نقل از بی بی سی، در سالهای گذشته محبوبترین شاعر در آمریکا بوده است و این محبوبیت شگفتانگیز در حالی رخ داده است که زمان زیادی از ترجمههای قوی از کارهای او به زبان انگلیسی نمیگذرد. اما نویسندهای هم که دست به این کار میزند، باید حساسیتهای یک جامعه دینی را هم در نظر داشته باشد و در تاریخ دین بسیار مطالعه کرده باشد. دل آدمی زاد. باید مثل انار چلاندش، تا شیرهاش در بیاید … اگر قصد فروش شعر یا ترانه ای را داشته باشید باید به بخش قوانین فروش ترانه مراجعه کنید. نهایتاً اکران انیمیشن داستان اسباب بازیها با فروش 373 میلیون دلاری همراه شد و سرنوشت این شرکت را زیر و رو کرد. داستان این کتاب هم دربارهی ۱۰ جوان شامل ۷ زن و ۳ مرد است که برای فرار از طاعون فلورانس را ترک میکنند و به حومهی شهر پناه میبرند. از طرف دیگر، فروشگاه کتابراه، کتابهای خود را به صورت کتاب pdf، کتاب صوتی و کتاب الکترونیکی در اختیار کاربران قرار میدهد.

۲۴۷۰ عنوان در بخش بزرگسال بود که به تفکیک ۱۲۰۰ کتاب در بخش شعر نو (سپید و نیمایی)، ۱۱۷۵ عنوان دربخش کلاسیک و ۹۵ عنوان در بخش شعر محاوره و ترانه بودند. ولی شعر نو یک نیاز جدّی بود یا یک تفنّن وارداتی و بی دردانه؟ 12 کاربرد تلمیحات نو و ویژه : دکتر محمدی در مقدمه ی فرهنگ تلمیحات شعر معاصر، تلمیحات شعر معاصر را به دو دسته ی کلی تقسیم می کند. کاربرد نماد از دوره ی بیداری شتاب بیشتری می گیرد تا اینکه نیما یوشیج آن را به شکل وسیع و ویژه ای وارد سروده های خود می کند. آنگاه به هیفده ویژگی بارز اشعار او از جمله : وزن شعر، قافیه ، زبان ،طبیعت گرایی، تکنیک های زبانی، انسان گرایی ،باستان گرایی، هنجارگریزی، صور خیال و بدیع، خلق واژه ها و ترکیبات نو، نمادگرایی، کاربرد تلمیحات نو، موضوعات مورد علاقه ی شاملو، کارکرد زیباشناختی ضمیر در شعر او، کاربرد طنز، قاعده افزایی و قاعده کاهی و ساختار کلی شعر به اجمال و اختصار پرداختیم تا ازاین رهگذر بتوانیم طالبان ادب را در یک نشست کوتاه به محضر شاملو ببریم. زبان شعر از طریق قاعده افزایی و قاعده کاهی به تدریج از زبان معیار فاصله گرفته و تشخص می یابد. Th᠎is c᠎ontent h​as ᠎been written with t he  help ​of GSA Conte᠎nt G᠎enerator ᠎DEMO᠎.

دیدگاهتان را بنویسید