آنچه آلبرتو ساووا می تواند به شما درباره شعر به شما آموزش دهد

از زمان مشروطیت شعر فارسی از نظر عناصری چون اندیشه، زبان، قالب و … تفاوت شاعر و مورخ در این نیست که یکی روایت خود را در قالب شعر درآورده است و آن دیگری در قالب نثر، زیرا ممکن است تاریخ هرودت به رشته نظم درآید. اشعار فارسی با اخلاص، شرافت، ایثار، برادری، انسانیت و ویژگی های مثبت برای یک ملت همراه بوده است. ماه نوشتههای یک فرازمینی. به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، آیت الله لطف الله دژکام امام جمعه شیراز عصر روز دوشنبه ۱۰ بهمن ماه در آئین اختتامیه کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت بیان کرد: دهه فجر گسترش دهنده نور در جامعه بود و شعر دفاع مقدس نیز پیامآور شهدا است. به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، محمدرضا شرفی خبوشان امروز دوشنبه 10 بهمن در نشست اعلام برنامه های مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام الله دهه فجر که در تالار سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد، گفت: امسال برنامه های مرتبط با دهه فجر با شکوه تر از سال های دیگر برگزار می شود و کلید برخی از برنامه ها هم خورده است. در نقد ادبی برای جایزه جلال، نقد ابزاری برای رسیدن به نتیجه در یک رقابت است که باعث میشود سره از ناسره و بهتر از بهین جدا شود.

ارسطو در بخشی از توضیحات خود دربارهٔ ماهیت شعر و عملکرد شاعر چنین میگوید: «کار شاعر آن نیست که امور را آنچنان که روی داده است به دقت نقل کند، بلکه کار او این است که امور را به روشی که ممکن است اتفاق افتاده باشد، روایت کند. نویسندگان این دوره، انتقاد از استبداد و مذمت باورهای خرافی و کهنه را رسالت خود میدانستند و برای بیان مفهومهای تازه، از ادبیات روسیه و فرانسه کمک میگرفتند. تا به حال داستان های زیادی از اشخاص مختلف (نویسندگان و با شاعران و هنرمندان) شنیده ایم که، در تفسیر اشعارش اعتراف کرده اند که در لحظه ی خلق آن شعر یا اثر اصلاً به موضوعاتی که خواننده تفسیر می کند فکر هم نکرده بوده اند و وقتی خود مولف بعدا دقت می کند، می بیند که نمی توان آن تفسیر زیبای خواننده را رد کند. اما قدما، شعر را کلام مخیِّل گفتهاند و اگرچه موزون حقیقی نبودهاست و اشعار یونانیان بعضی چنان بوده است و در دیگر لغت قدیم مانند عبری و سریانی و فرس هم وزن حقیقی اعتبار نکردهاند».

نیما یوشیج با کوتاه و بلند کردن مصرعها و جابجایی قافیهها، بدعتی در موسیقی شعر به وجود آورد و اگرچه وزن را برای شعر لازم و حتمی میشمرد ولی آنرا مبنی بر امتداد مصوتها و تکیه کلمات میدانست، نه آنکه همچون شعر قدیم وزن بیت یا مصراع، معیار تعیین وزن شعر بهشمار آید. مقصود از امر کلی در شعر این است که شخص چنین و چنان فلان کار یا فلان کار دیگر را به حکم احتمال یا بر حسب ضرورت در شرایط و احوالی خاص انجام دهد. در میان منطقدانان و فلاسفهٔ قدیم، کسی که بهطور مدوّن و مشروح به شعرشناسی منطقی پرداخته، ارسطو است. خواندن این اثر به دوستداران ادبیات توصیه میشود. به عنوان مثال زمانی که یک رمان عاشقانه خارجی را در دست میگیریم، سطر به سطر که پیش میرویم فضای عاشقانه داستان برایمان ملموستر است، وقتی خواندن رمان خارجی در ژانر پلیسی را شروع میکنیم تا زمان به پایان رساندن این کتاب در هیجان و استرس هستیم و یا هنگام خواندن رمانهای خارجی با موضوع فلسفی ابعاد جدیدی از زندگی برایمان مشخص میشود و به خودآگاهیمان کمک زیادی میکند.

Data w as cre at​ed by G᠎SA  C on​tent  Gen᠎er᠎ator DEMO!

اگرچه نمونههایی از شعر به زبان پارسی دری، پیش از این دوران وجود دارد؛ ولی بررسی آنها مشخص میکند که در زمان سروده شدنشان شعر پارسی هنوز قوام نیافتهبود؛ چرا که وزن آنان بهطور مطلق عروضی نیست. یکی از مشهورترین کتابها در این زمینه، بامداد خمار اثر فتانه حاجسیدجوادی است که نخستین بار در سال ۱۳۷۴ منتشر شد و با توجه به محبوبیتی که بهدستآورد، بارها تجدید چاپ شد. پس شعر در عرف منطقی، کلام مخیِّل است و در عرف متأخران، کلام موزون مقفّی… باید گفت شعر در دوره اسلامی پس از وقفهای چند صد ساله با الفبای عربی پدید آمد. وی تاکید کرد: «رویش 44 رمان در باغ رمان ایرانی» برای نوشته شدن 44 رمان توسط رمان اولیها، برنامهریزی شده است؛ بر اين اساس رماننویسانی که آماده نوشتن اولین رمان خود هستند شناسایی شدهاند تا در دوره 7 ماهه زیر نظر اساتید شرکت کنند و با انتخاب مضامین پیشنهاد شده و مرتبط با انقلاب اسلامی 44 رمان به نگارش در آورند و آثار توسط انتشارات سوره مهر منتشر شود. یکی از ویژگیهای بارز رمانهای این دوره، تاریخگرایی است؛ منتها مشاهدهٔ تاریخی رویدادها و ویژگیهای اجتماعی زمانه جایگزین افسانهها و رویدادهای باستانی شد.

دیدگاهتان را بنویسید